Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Brzeźniak
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Каков характер, таковы и поступки / Jaki charakter, takie postępowanie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa II; poziom językowy A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa cechy charakteru człowieka;
opowiada, jak zachowują się ludzie posiadający określone cechy charakteru;
opisuje cechy, którymi powinien się wyróżniać prawdziwy przyjaciel.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
Strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych;
umiejscawianie nowych słów w kontekście;
grupowanie słów w różne kategorie;
systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.
Strategie kognitywne:
tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, uczenie się utartych zwrotów, w których można podstawić inne wyrazy; ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;
odbieranie i wysyłanie informacji: stosując różne techniki, które pomagają w rozumieniu informacji pisanych i dźwiękowych, korzystamy z dodatkowych źródeł, takich jak wpisy na forum, nagrania audio i wideo;
analiza danych języka obcego: analizowanie zdania metodą dedukcji, rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części, porównywanie języka obcego z ojczystym na poziomie zwrotów i zdań, tłumaczenie treści pisanych i mówionych.
Strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku obcym, np. czego dotyczy reklama w gazecie, radiu, telewizji, jeśli uczący się rozpoznaje tylko niektóre słowa z języka obcego).
Metody nauczania:
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
praktyczna,
aktywizująca,
problemowa.
Techniki nauczania:
praca z materiałem audio,
burza mózgów,
objaśnienia i komentarze,
powtórzenia fraz,
udzielanie objaśnień i komentarzy,
opowiadanie,
dialog,
burza mózgów,
grupy eksperckie.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
projektor multimedialny/tablica multimedialna,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
plik audio,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy sądzą, że zmiana charakteru jest możliwa. Po wysłuchaniu ich odpowiedzi poleca przeczytanie informacji z wprowadzenia do e‑materiału.
Następnie nauczyciel informuje, że podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, jak opisywać charakter po rosyjsku i nauczą się opowiadać o cechach, które powinien mieć najlepszy przyjaciel.
Faza realizacyjna:
Po zapoznaniu się z tekstem źródłowym uczniowie w parach tworzą dialogi na temat tego, jakimi cechami powinien odznaczać się dobry przyjaciel. Ich zadaniem jest wykorzystanie w rozmowie jak największej liczby konstrukcji z tekstu źródłowego. Mogą również posłużyć się leksyką zawartą w słowniczku.
Uczniowie w 4‑osobowych grupach na podstawie pliku audio tworzą definicje konkretnych cech charakteru.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krzyżówki, której hasłem będzie wylosowana przez nich cecha charakteru: „ответственный”, „трусливый” lub „ненадёжный”. Wszystkie zaproponowane przez uczniów słowa do krzyżówki mają być tematycznie związane z omawianym zagadnieniem.
Uczniowie pracują w parach. Zadaniem jednego z nich jest opisanie po rosyjsku partnerowi wybranej cechy charakteru w taki sposób, by ten mógł odgadnąć, o jaka cechę chodzi. W ciągu 6 minut para powinna opisać przynajmniej 4 cechy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, opisują swój stosunek do konkretnych cech charakteru, które losowo wskazuje nauczyciel. Określają, czy dana cecha ich opisuje i informują, jak postrzegają ludzi, którzy charakteryzują się tą cechą.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób słownictwa i poprawność użytych środków językowych.
Materiały pomocnicze:
Karteczki z nazwami cech charakteru do wylosowania dla grup.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
W trakcie lekcji uczniowie, wzorując się na wypowiedzi z pliku audio, mogą przygotować wypowiedź fikcyjnej osoby, która poda kilka cech swojego charakteru i kilka przykładów zachowania związanych z tymi cechami.
Po lekcji, w domu, uczniowie na podstawie utrwalonego słownictwa z pliku audio mogą stworzyć prezentacje na temat najbardziej pożądanych cech charakteru dobrego przyjaciela/ucznia/pracownika.