Autor e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Nutritious Snacks Are What You Need! / Przekąski pełne składników odżywczych są tym, czego potrzebujesz!

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.3, II.5, III.4, III.6, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z odżywianiem i zasadami zbilansowanej diety.

  2. Uczeń potrafi omówić zasady zdrowego odżywiania.

  3. Uczeń opisuje zdrowe przekąski jedzone podczas drugiego śniadania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat zasad zdrowego odżywiania i zdrowych przekąsek.

  2. Uczeń kształtuje świadomość prozdrowotną (rola zdrowych przekąsek).

  3. Uczeń rozwija umiejętności krytycznego myślenia w odniesieniu do własnych nawyków żywieniowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie przedstawiające różnego rodzaju przekąski i pyta uczniów:

  • Do you like snacking?

  • In what situations do people usually snack?

    Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytania tekstu wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Healthy Snacks? They’re Better than You Think (Przeczytaj), a następnie samodzielnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasowym (starają się rozwinąć odpowiedzi o kilka dodatkowych informacji).

  4. Uczniowie, nadal pracując w parach, analizują wyrażenia umieszczone w słowniku (Przeczytaj) i znajdują w czytance zdania, w których występują podane wyrazy. Sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – pierwszy uczeń podaje je po angielsku, a drugi jego polski odpowiednik, a następnie pierwszy uczeń mówi polskie wyrażenie, a jego kolega/koleżanka tłumaczy je na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrażenia sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Następnie porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę interaktywną. Uczniowie w parach ćwiczą literowanie i pisownię podanych wyrazów – jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie tego wyrazu. Później uczniowie zamieniają się rolami.

  6. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeanalizowali ilustrację interaktywną i samodzielnie wykonali zadanie Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  7. Uczniowie ponownie analizują ilustrację interaktywną i w parach wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). W parach porównują odpowiedzi.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają na pytania ustnie, przy czym mogą wzajemnie zadawać sobie pytania pomocnicze.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You often pack healthy snacks to your school lunch box. Write and e‑mail to a friend from England and:

  • describe what is in your lunch box;

  • name all the nutrients;

  • explain why healthy snacks are good for you.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartych w ilustracji interaktywnej, uczniowie przygotowują listę pytań do trzech zaprezentowanych tam postaci. Pytania powinny dotyczyć ich stylu życia i nawyków żywieniowych. Na kolejnej lekcji chętni lub wskazani uczniowie wcielają się w te postaci i odpowiadają na pytania zadane im przez pozostałych uczniów.