Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Nutritious Snacks Are What You Need! / Przekąski pełne składników odżywczych są tym, czego potrzebujesz!
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.3, II.5, III.4, III.6, V.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z odżywianiem i zasadami zbilansowanej diety.
Uczeń potrafi omówić zasady zdrowego odżywiania.
Uczeń opisuje zdrowe przekąski jedzone podczas drugiego śniadania.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat zasad zdrowego odżywiania i zdrowych przekąsek.
Uczeń kształtuje świadomość prozdrowotną (rola zdrowych przekąsek).
Uczeń rozwija umiejętności krytycznego myślenia w odniesieniu do własnych nawyków żywieniowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie przedstawiające różnego rodzaju przekąski i pyta uczniów:
Do you like snacking?
In what situations do people usually snack?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytania tekstu wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Healthy Snacks? They’re Better than You Think (Przeczytaj), a następnie samodzielnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasowym, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasowym (starają się rozwinąć odpowiedzi o kilka dodatkowych informacji).
Uczniowie, nadal pracując w parach, analizują wyrażenia umieszczone w słowniku (Przeczytaj) i znajdują w czytance zdania, w których występują podane wyrazy. Sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – pierwszy uczeń podaje je po angielsku, a drugi jego polski odpowiednik, a następnie pierwszy uczeń mówi polskie wyrażenie, a jego kolega/koleżanka tłumaczy je na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrażenia sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Następnie porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę interaktywną. Uczniowie w parach ćwiczą literowanie i pisownię podanych wyrazów – jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie tego wyrazu. Później uczniowie zamieniają się rolami.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeanalizowali ilustrację interaktywną i samodzielnie wykonali zadanie Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie ponownie analizują ilustrację interaktywną i w parach wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). W parach porównują odpowiedzi.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają na pytania ustnie, przy czym mogą wzajemnie zadawać sobie pytania pomocnicze.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You often pack healthy snacks to your school lunch box. Write and e‑mail to a friend from England and:
describe what is in your lunch box;
name all the nutrients;
explain why healthy snacks are good for you.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartych w ilustracji interaktywnej, uczniowie przygotowują listę pytań do trzech zaprezentowanych tam postaci. Pytania powinny dotyczyć ich stylu życia i nawyków żywieniowych. Na kolejnej lekcji chętni lub wskazani uczniowie wcielają się w te postaci i odpowiadają na pytania zadane im przez pozostałych uczniów.