Numer e‑materiału: 3.3.13.1

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Illegaler Welpenhandel – Schluss mit der Tierquälerei!/Nielegalny handel szczeniakami – połóż kres okrucieństwu wobec zwierząt!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji

Umiejętność przekazywania informacji i wypowiadania się na temat zapobiegania dręczeniu zwierząt oraz nielegalnym praktykom hodowców zwierząt.

Cele szczegółowe lekcji

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
14) państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • podaje przykłady znęcania się nad zwierzętami w nielegalnych hodowlach;

  • analizuje wzruszającą „psią” historię;

  • wyjaśnia, dlaczego psy powinny pochodzić z legalnych hodowli.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • jego opinie są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • pracuje, opierając się na autentycznych materiałach językowych;

  • samodzielnie dokonuje refleksji swoich umiejętności językowych;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku, np. używanie skojarzeń wzrokowych i dźwiękowych;

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych, np. używanie wskazówek językowych.

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie;

  • eksponująca: animacja;

  • praktyczna: burza mózgów, suwak;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie,

  • plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tarcza ze skalą od 1 do 6,

  • tekst źródłowy,

  • pytania zapisane na kartkach, 

  • multimedium (animacja 2D),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat rezolucji przyjętej przez Parlament Europejski, dotyczącej określenia zasad hodowli psów i kotów, wprowadzenia obowiązkowej identyfikacji i rejestru zwierząt.

  • Nauczyciel prosi o zastanowienie się nad pytaniem kończącym wprowadzenie: „Dlaczego jest to tak ważny problem?”.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat warunków przetrzymywania psów i kotów w nielegalnych hodowlach oraz wysokości kar za maltretowanie zwierząt.

  • Następnie prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: „Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu?“, „Z którymi stwierdzeniami z tekstu się zgadzasz?“. W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.

  • Uczniowie określają rodzaj tekstu, przyporządkowują odpowiedzi do pytań, uzupełniają luki w tekście.

  • Uczniowie zapoznają się z animacją 2D, w parach rozmawiają na tematy poruszone w animacji, wyjaśniają nieznane zwroty, omawiają poruszane problemy.

  • Do sprawdzania zrozumienia treści można wykorzystać technikę suwaka: Uczniowie stoją w dwóch rzędach naprzeciw siebie, a nauczyciel zadaje im jedno z pytań dotyczących animacji 2D, np.: „Warum ist es wichtig, Welpen von einem legalen Züchter zu kaufen?“/”Erster Besuch beim Tierarzt - wie fühlt sich der Welpe?“/”Warum sollte man die Geschichte Leas weiterleiten?“.

    Uczniowie przez minutę rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez minutę, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.

  • Następnie uczniowie na podstawie multimedium (animacja 2D) określają kontekst wypowiedzi, układają informacje w określonym porządku oraz znajdują określone informacje.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wypowiadają się na temat znaczenia hasła obrońców praw zwierząt. Uzasadniają, dlaczego nie należy wspierać nielegalnych hodowców psów i kotów. Dodatkowo wskazują, na co należy zwracać uwagę przy zakupie psów.

  • Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają według własnej oceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 – bardzo dużo.
    Konkretne korzyści: 
    1) szybkie zebranie informacji zwrotnej od wielu uczniów;
    2) możliwość wykorzystania wyników do korekty realizacji programu lub niezbędnego powtórzenia;
    3) zdobyta informacja nie jest „zafałszowana” stresem (często występującym podczas odpowiedzi na zadane pytanie bezpośrednio do ucznia);
    4) zaproponowana metoda ewaluacji skłania uczniów do autorefleksji.

Uwaga: Podczas lekcji w klasie można zaproponować uczniom w Aufgabe 7 pracę w parach, polegającą na stworzeniu ulotki lub plakatu dla jednej z fundacji zajmujących się ochroną zwierząt pod hasłem „Augen auf beim Welpenkauf!”.

Praca domowa

W celu utrwalenia zagadnienia gramatycznego należy zaproponować uczniom  ćwiczenia z wykorzystaniem zdań czasowych z wennals.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Po wysłuchaniu tytułu animacji uczniowie snują przypuszczenia na temat tego, o czym będzie animacja.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w grupach przygotowują opowiadania na podstawie animacji z perspektywy szczeniaka z nielegalnej hodowli. Opowiadania prezentowane są na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują porady, na co zwracać uwagę przy zakupie szczeniaka.

Wykaz źródeł

  1. Tierschutzgesetz, Erster Abschnitt Grundsatz § 1., www.gesetze‑im‑internet.de.

  2. Die traurige Geschichte von Lea, https://magnolia-garden.ch.