Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.13.1
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Illegaler Welpenhandel – Schluss mit der Tierquälerei!/Nielegalny handel szczeniakami – połóż kres okrucieństwu wobec zwierząt!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność przekazywania informacji i wypowiadania się na temat zapobiegania dręczeniu zwierząt oraz nielegalnym praktykom hodowców zwierząt.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
podaje przykłady znęcania się nad zwierzętami w nielegalnych hodowlach;
analizuje wzruszającą „psią” historię;
wyjaśnia, dlaczego psy powinny pochodzić z legalnych hodowli.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
jego opinie są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
pracuje, opierając się na autentycznych materiałach językowych;
samodzielnie dokonuje refleksji swoich umiejętności językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku, np. używanie skojarzeń wzrokowych i dźwiękowych;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych, np. używanie wskazówek językowych.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, wyjaśnianie;
eksponująca: animacja;
praktyczna: burza mózgów, suwak;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tarcza ze skalą od 1 do 6,
tekst źródłowy,
pytania zapisane na kartkach,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat rezolucji przyjętej przez Parlament Europejski, dotyczącej określenia zasad hodowli psów i kotów, wprowadzenia obowiązkowej identyfikacji i rejestru zwierząt.
Nauczyciel prosi o zastanowienie się nad pytaniem kończącym wprowadzenie: „Dlaczego jest to tak ważny problem?”.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat warunków przetrzymywania psów i kotów w nielegalnych hodowlach oraz wysokości kar za maltretowanie zwierząt.
Następnie prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: „Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu?“, „Z którymi stwierdzeniami z tekstu się zgadzasz?“. W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie określają rodzaj tekstu, przyporządkowują odpowiedzi do pytań, uzupełniają luki w tekście.
Uczniowie zapoznają się z animacją 2D, w parach rozmawiają na tematy poruszone w animacji, wyjaśniają nieznane zwroty, omawiają poruszane problemy.
Do sprawdzania zrozumienia treści można wykorzystać technikę suwaka: Uczniowie stoją w dwóch rzędach naprzeciw siebie, a nauczyciel zadaje im jedno z pytań dotyczących animacji 2D, np.: „Warum ist es wichtig, Welpen von einem legalen Züchter zu kaufen?“/”Erster Besuch beim Tierarzt - wie fühlt sich der Welpe?“/”Warum sollte man die Geschichte Leas weiterleiten?“.
Uczniowie przez minutę rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez minutę, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
Następnie uczniowie na podstawie multimedium (animacja 2D) określają kontekst wypowiedzi, układają informacje w określonym porządku oraz znajdują określone informacje.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypowiadają się na temat znaczenia hasła obrońców praw zwierząt. Uzasadniają, dlaczego nie należy wspierać nielegalnych hodowców psów i kotów. Dodatkowo wskazują, na co należy zwracać uwagę przy zakupie psów.
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają według własnej oceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 – bardzo dużo.
Konkretne korzyści:
1) szybkie zebranie informacji zwrotnej od wielu uczniów;
2) możliwość wykorzystania wyników do korekty realizacji programu lub niezbędnego powtórzenia;
3) zdobyta informacja nie jest „zafałszowana” stresem (często występującym podczas odpowiedzi na zadane pytanie bezpośrednio do ucznia);
4) zaproponowana metoda ewaluacji skłania uczniów do autorefleksji.
Uwaga: Podczas lekcji w klasie można zaproponować uczniom w Aufgabe 7 pracę w parach, polegającą na stworzeniu ulotki lub plakatu dla jednej z fundacji zajmujących się ochroną zwierząt pod hasłem „Augen auf beim Welpenkauf!”.
Praca domowa
W celu utrwalenia zagadnienia gramatycznego należy zaproponować uczniom ćwiczenia z wykorzystaniem zdań czasowych z wenn i als.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Po wysłuchaniu tytułu animacji uczniowie snują przypuszczenia na temat tego, o czym będzie animacja.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w grupach przygotowują opowiadania na podstawie animacji z perspektywy szczeniaka z nielegalnej hodowli. Opowiadania prezentowane są na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują porady, na co zwracać uwagę przy zakupie szczeniaka.
Wykaz źródeł
Tierschutzgesetz, Erster Abschnitt Grundsatz § 1., www.gesetze‑im‑internet.de.
Die traurige Geschichte von Lea, https://magnolia-garden.ch.