Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega stan wzbudzony atomu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Na czym polega stan podstawowy atomu”, „Czym widmo absorpcyjne różni się od widma emisyjnego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia budowę atomu i tłumaczy ideę skwantowania energii elektronu w atomie. Wprowadza pojęcie stanu podstawowego i wzbudzonego atomu. Wyjaśnia, że każdy układ dąży do stanu o minimalnej energii i dlatego stan wzbudzony atomu jest nietrwały. Uczniowie zgłaszają pomysły, w jakich procesach atom może zmniejszyć energię, dochodząc w rezultacie do wniosku, z pomocą nauczyciela, że odbywa się to przez emisję fotonu o energii równej różnicy między energiami stanu początkowego i końcowego. Nauczyciel podaje wzór na energie stanów wzbudzonych w atomie wodoru. Uczniowie w grupach obliczają energie fotonów emitowanych przy różnych przejściach od stanu o wyższej energii do stanu o energii niższej. Uczniowie oglądają animację i rozwiązują w grupach polecenie umieszczone poniżej animacji. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń i następnie dyskutują wyniki na forum klasy. Nauczyciel na podstawie wypowiedzi uczniów określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o stanach wzbudzonych atomów uczniowie rozwiązują zadania: 1- 3 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |