Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasada działania wyłącznika nadmiarowo‑prądowego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia zasadę działania wyłącznika nadmiarowo‑prądowego;

  2. wyjaśnia, jaką rolę pełni on w domowej instalacji elektrycznej;

  3. analizuje zasadę działania wyłącznika pod kątem zachodzących w nim procesów fizycznych i zabezpieczenia człowieka przed porażeniem prądem;

  4. stosuje poznaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów.

Strategie nauczania

metoda projektu

Metody nauczania

burza mózgów, drama

Formy zajęć:

praca w grupie

Środki dydaktyczne:

animacja, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik nadmiarowo‑prądowy?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Przed lekcją należy poprosić uczniów, by przypomnieli sobie wiadomości dotyczące wymiany ciepła, rozszerzalności termicznej, indukcji elektromagnetycznej, pracy prądu elektrycznego i prawa Ohma.

Faza realizacyjna:

Uczniowie otrzymują zadanie: Przedstawić działanie wyłącznika nadmiarowo‑prądowego metodą pantomimy, z wykorzystaniem wszystkich uczniów w klasie.
Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność wyznaczenia ról w grupie i podziału obowiązków, przypomina zasady burzy mózgów.
Uczniowie mogą korzystać z dowolnych materiałów (w tym e‑materiału) oraz rekwizytów.
Nauczyciel na żadnym etapie nie ingeruje w pracę uczniów, może jedynie odpowiadać na ich pytania.
Nauczyciel obserwuje pracę grupy, by udzielić na koniec informacji zwrotnej dotyczącej zarówno zagadnień merytorycznych z fizyki, jak i procesów grupowych.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji - ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.
Zespół ustala, czy zaprezentować przedstawienie szerszej publiczności.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może posłużyć jako cenna pomoc dydaktyczna przy realizacji tematów związanych z rozszerzalnością cieplną ciał oraz z indukcją elektromagnetyczną.