| |
| |
| Zasada działania wyłącznika nadmiarowo‑prądowego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omawia zasadę działania wyłącznika nadmiarowo‑prądowego;
wyjaśnia, jaką rolę pełni on w domowej instalacji elektrycznej;
analizuje zasadę działania wyłącznika pod kątem zachodzących w nim procesów fizycznych i zabezpieczenia człowieka przed porażeniem prądem;
stosuje poznaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów.
|
| |
| |
| |
| |
| e‑materiał: „Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik nadmiarowo‑prądowy?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Przed lekcją należy poprosić uczniów, by przypomnieli sobie wiadomości dotyczące wymiany ciepła, rozszerzalności termicznej, indukcji elektromagnetycznej, pracy prądu elektrycznego i prawa Ohma. |
|
Uczniowie otrzymują zadanie: Przedstawić działanie wyłącznika nadmiarowo‑prądowego metodą pantomimy, z wykorzystaniem wszystkich uczniów w klasie. Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność wyznaczenia ról w grupie i podziału obowiązków, przypomina zasady burzy mózgów. Uczniowie mogą korzystać z dowolnych materiałów (w tym e‑materiału) oraz rekwizytów. Nauczyciel na żadnym etapie nie ingeruje w pracę uczniów, może jedynie odpowiadać na ich pytania. Nauczyciel obserwuje pracę grupy, by udzielić na koniec informacji zwrotnej dotyczącej zarówno zagadnień merytorycznych z fizyki, jak i procesów grupowych. |
|
Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji - ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. Zespół ustala, czy zaprezentować przedstawienie szerszej publiczności. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może posłużyć jako cenna pomoc dydaktyczna przy realizacji tematów związanych z rozszerzalnością cieplną ciał oraz z indukcją elektromagnetyczną. |