Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Literatura okolicznościowa XVIII wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, co kryje się pod pojęciem “literatura okolicznościowa”;
wymieni cechy i konwencje literatury okolicznościowej;
prześledzi związek sposobu dystrybucji politycznej poezji okolicznościowej z jej charakterem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat historii literatury okolicznościowej, wskazując, że rozwijała się już w starożytności.
Nauczyciel może dodać, że utwory o charakterze okolicznościowym występowały już u początków łacińskiej poezji świeckiej w Polsce, co było związane ze zwyczajem umieszczania – czasami także wierszowanych – inskrypcji na nagrobkach lub budowlach. Upamiętniały one postaci bohaterów, władców lub fundatorów. Jednym z najstarszych zabytków poezji łacińskiej jest zamieszczony w Kronice Galla Anonima tren na śmierć Bolesława Chrobrego. W literaturze staropolskiej poezja o charakterze okolicznościowym tworzona była przez największych mistrzów słowa.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, wskazując, że literaturę okolicznościową - okazjonalną - najczęściej klasyfikuje się według konkretnych jednostkowych wydarzeń lub ich rocznic. Zaznacza także, że terminu literatura okolicznościowa najczęściej się używa w stosunku do poezji.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie przykładów okazji z życia rodzinnego, które mogą stanowić impuls do stworzenia utworu poetyckiego
Nauczyciel zwraca uwagę, że wydarzenia polityczne także stanowią inspirację dla twórczości literackiej o charakterze okolicznościowym, często w konwencji satyry.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybraną osobę o krótkie omówienie typologii poezji okolicznościowej. Nauczyciel może dodać, że poezja okolicznościowa bywała czasami także literaturą parenetyczną, której głównym zadaniem jest propagowanie określonych wzorów osobowych.
Nauczyciel wraz z uczniami tworzy na tablicy schemat, w którym poezji okolicznościowej o charakterze rodzinnym i politycznym przyporządkowane zostaną typowe dla nich gatunki i konwencje (np. satyra, panegiryk).
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Audiobook”, a następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 6 (mapa myśli) uczniowie mogą wykonać w parach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie - omówienie typologii i cech poezji okolicznościowej. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel może dodać, że rodzinna poezja okazjonalna charakteryzowała się schematyzmem i była osadzona w dobrze znanej odbiorcom konwencji. Choć autorzy wychodzili naprzeciw oczekiwaniom publiczności, to jednak w wielu utworach okolicznościowych pojawiały się zaskakujące rozwiązania.
Okolicznościowa (ulotna) poezja polityczna była zwalczana przez frakcje, przeciw którym kierowała swój (często satyryczny) przekaz, z tego powodu nie wszystkie utwory przetrwały do naszych czasów. Celem autorów było kształtowanie opinii społecznej wobec tych wydarzeń i wpływanie na postępowanie odbiorców.Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat znaczenia poezji okolicznościowej. W podsumowaniu wypowiedzi, nauczyciel podkreśla, że poezja okolicznościowa posiada wartość historyczno‑kulturoznawczą niezależnie od jej walorów literackich. Poezja okolicznościowa, zdaniem T. Kostkiewiczowej, w ten sposób stawała się terenem wypracowania różnych odmian poetyckiego dyskursu o sprawach dotyczących zbiorowości (za: Regina Jakubėnas, Polska poezja okolicznościowa Wilna II połowy XVIII wieku).
Praca domowa:
Napisz esej na temat: Funkcja poezji ulotnej, tworzonej w związku z wydarzeniami historycznymi.
Materiały pomocnicze:
file:///C:/Users/HP/Downloads/Jakubenas_Vilniaus_progine_poezija_Polska_poezja_okolicznosciowa_Wilna_2021_naujausia%20(1).pdf
Zdzisław Libera, Poezja polska XVIII wieku, Warszawa 1976.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.