Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Literatura okolicznościowa XVIII wieku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni, co kryje się pod pojęciem “literatura okolicznościowa”;

  • wymieni cechy i konwencje literatury okolicznościowej;

  • prześledzi związek sposobu dystrybucji politycznej poezji okolicznościowej z jej charakterem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat historii literatury okolicznościowej, wskazując, że rozwijała się już w starożytności.

  2. Nauczyciel może dodać, że utwory o charakterze okolicznościowym występowały już u początków łacińskiej poezji świeckiej w Polsce, co było związane ze zwyczajem umieszczania – czasami także wierszowanych – inskrypcji na nagrobkach lub budowlach. Upamiętniały one postaci bohaterów, władców lub fundatorów. Jednym z najstarszych zabytków poezji łacińskiej jest zamieszczony w Kronice Galla Anonima tren na śmierć Bolesława Chrobrego. W literaturze staropolskiej poezja o charakterze okolicznościowym tworzona była przez największych mistrzów słowa.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, wskazując, że literaturę okolicznościową - okazjonalną - najczęściej klasyfikuje się według konkretnych jednostkowych wydarzeń lub ich rocznic. Zaznacza także, że terminu literatura okolicznościowa najczęściej się używa w stosunku do poezji.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  3. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie przykładów okazji z życia rodzinnego, które mogą stanowić impuls do stworzenia utworu poetyckiego

  4. Nauczyciel zwraca uwagę, że wydarzenia polityczne także stanowią inspirację dla twórczości literackiej o charakterze okolicznościowym, często w konwencji satyry.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybraną osobę o krótkie omówienie typologii poezji okolicznościowej. Nauczyciel może dodać, że poezja okolicznościowa bywała czasami także literaturą parenetyczną, której głównym zadaniem jest propagowanie określonych wzorów osobowych.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami tworzy na tablicy schemat, w którym poezji okolicznościowej o charakterze rodzinnym i politycznym przyporządkowane zostaną typowe dla nich gatunki i konwencje (np. satyra, panegiryk).

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Audiobook”, a następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 6 (mapa myśli) uczniowie mogą wykonać w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie - omówienie typologii i cech poezji okolicznościowej. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.

  2. Nauczyciel może dodać, że rodzinna poezja okazjonalna charakteryzowała się schematyzmem i była osadzona w dobrze znanej odbiorcom konwencji. Choć autorzy wychodzili naprzeciw oczekiwaniom publiczności, to jednak w wielu utworach okolicznościowych pojawiały się zaskakujące rozwiązania.
    Okolicznościowa (ulotna) poezja polityczna była zwalczana przez frakcje, przeciw którym kierowała swój (często satyryczny) przekaz, z tego powodu nie wszystkie utwory przetrwały do naszych czasów. Celem autorów było kształtowanie opinii społecznej wobec tych wydarzeń i wpływanie na postępowanie odbiorców.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat znaczenia poezji okolicznościowej. W podsumowaniu wypowiedzi, nauczyciel podkreśla, że poezja okolicznościowa posiada wartość historyczno‑kulturoznawczą niezależnie od jej walorów literackich. Poezja okolicznościowa, zdaniem T. Kostkiewiczowej, w ten sposób stawała się terenem wypracowania różnych odmian poetyckiego dyskursu o sprawach dotyczących zbiorowości (za: Regina Jakubėnas, Polska poezja okolicznościowa Wilna II połowy XVIII wieku).

Praca domowa:

  1. Napisz esej na temat: Funkcja poezji ulotnej, tworzonej w związku z wydarzeniami historycznymi.

Materiały pomocnicze:

  • file:///C:/Users/HP/Downloads/Jakubenas_Vilniaus_progine_poezija_Polska_poezja_okolicznosciowa_Wilna_2021_naujausia%20(1).pdf

  • Zdzisław Libera, Poezja polska XVIII wieku, Warszawa 1976.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.