Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Aneta Murawiecka

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Podboje normańskie i Wilhelm Zdobywca

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres rozszerzony
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
3) charakteryzuj e kierunki ekspansji Normanów i ocenia jej skutki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) charakteryzuje kierunki ekspansji Normanów i ocenia jej skutki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje kulturę Normanów i ich wyprawy w średniowieczu.

  • wymienia miejsca osadnictwa Normanów.

  • przedstawia i ocenia skutki wypraw Normanów na kształtowanie się średniowiecznej Europy.

  • ocenia dokonania Wilhelma Zdobywcy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
    Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
    Grupa 1 – Normanowie,
    Grupa 2- Przyczyny najazdów,
    Grupa 3 - Charakter najazdów,
    Grupa 4 - Najazdy i wyprawy,
    Grupa 5 - Anglia Wilhelma Zdobywcy i Kres najazdów normańskich,
    Grupa 6 - Normanowie na ziemiach polskich i Ocena najazdów Normanów.
    Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Nauczyciel prezentuje treść polecenia nr 2 „Zastanów się nad skutkami podbojów Normanów w odniesieniu do świata okresu średniowiecza i nad dalekosiężnymi skutkami tych wypraw.”, a następnie uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Podboje normańskie i Wilhelm Zdobywca”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Podboje normańskie i Wilhelm Zdobywca” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały pomocznicze:

M. Morris, Podbój normański, Wydawnictwo Astra, 2016.

A. R. Brown, Historia Normanów, Marabut, 1996.

N. J. Higham, Podbój Anglii przez Normanów, 2001.

J. Soszyński, Hastings 1066, Wydawnictwo Bellona, 2003.

Wielka Historia Świata, t. 4. Kształtowanie średniowiecza, Warszawa 2005.

Historia. Źródła i materiały do nauczania historii, oprac. pod red. S. Sierpowskiego, Warszawa 1998.

W. Chrzanowski, Słowianie i Wikingowie, Kraków 2007.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Prezentacja multimedialna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.