Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Instytucje i mechanizmy ochrony praw człowieka w wewnętrznym systemie ONZ
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału;
6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych;
6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje działaność Komisji Praw Człowieka, Rady Praw Człowieka i Komitetu Praw Człowieka;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących współczesnych systemów ochrony praw człowieka;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– grupa 1 – działalność Komisji Praw Człowieka;
– grupa 2 – działalność Rady Praw Człowieka;
– grupa 3 – działalność Komitetu Praw Człowieka.
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Instytucje i mechanizmy ochrony praw człowieka w wewnętrznym systemie ONZ”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
Uczniowie w parach opracowują mapy myśli , których punktem wyjścia jest pytanie: „Jakie mamy prawa?”. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapisują w zeszycie minimum pięć pytań dotyczących materiału przedstawionego w prezentacjach. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania. Po zakończonym spacerze młodzież wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Dyskusja na temat: „Czy instytucje ONZ chroniące prawa człowieka działają skutecznie?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna lub wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie porównują swoje mapy mentalne z początku zajęć z multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Wspólnie uzupełniają wpisy oraz wykonują ćwiczenia dołaczone do materiału.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Komisja Praw Człowieka ONZ: Czas na konkretne działanie, 7.03.2003 r., amnesty.org.pl.
Joanna Rezmer, Jak korzystać z procedur skargowych w traktatowym systemie ochrony praw człowieka ONZ?, arch‑bip.ms.gov.pl.
Prawa Człowieka, adwokatura.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Mapa myśli” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.