Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura ludności według płci w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz piramidy wieku i płci.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

● definiuje i oblicza współczynnik feminizacji,

● porównuje różne obszary w Polsce pod względem współczynnika feminizacji oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

● porównuje wartości współczynnika feminizacji w różnych grupach wiekowych w Polsce oraz w podziale na miasta i obszary wiejskie,

● na podstawie współczynnika feminizacji wyznacza współczynnik maskulinizacji.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Holzer J.Z, Demografia, PWE, Warszawa 1980.

  • Jagielski A, Geografia ludności, PWN, Warszawa 1977.

  • Jelonek A., Soja M., Podstawy geografii ludności, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków 2013.

  • Kosiński L, Geografia ludności, PWN, Warszawa 1967.

  • Kurkus M, Przewodnik do ćwiczeń z geografii ludności, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1984.

  • Zdrojewski E.Z, Zarys geografii ludności, Przewodnik do ćwiczeń, WSP, Słupsk 1994.

Netografia [dostęp: 9.10.2019] - dane statystyczne:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie i przypomnienie wiadomości na temat struktury ludności według płci na świecie.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przedstawiania struktury ludności według płci. Włączają się w nią uczniowie. Definiują oni współczynnik feminizacji i maskulinizacji. Następnie nauczyciel wyjaśnia sposób obliczania obu tych współczynników. Może posiłkować się e‑materiałem. W tym celu wyświetla go na tablicy interaktywnej, a uczniowie zapoznają się z nim na tabletach (lub komputerach, jeżeli lekcja odbywa się w sali informatycznej).

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie polecenia nr 1 z e‑materiału. Korzystając na przykład z BDL GUS, uczniowie wykonują je, po czym chętny uczeń przychodzi do tablicy i zapisuje swoje rozwiązanie. Pozostali uczniowie mogą w ten sposób zweryfikować swoje wyniki.

  • W kolejnym etapie nauczyciel prosi uczniów, żeby przeanalizowali piramidę płci i wieku ludności Polsce zamieszczoną w e‑materiale. Uczniowie mają zwrócić  szczególną uwagę na nadwyżki kobiet i mężczyzn w różnych grupach wiekowych. Chętni uczniowie zgłaszają swoje wnioski.

  • Po zakończonej dyskusji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach (lub małych grupach) polecenia nr 2 z e‑materiału. Po zakończonym zadaniu nauczyciel prosi wybrane osoby o przedstawienie swoich wniosków. W dyskusję włączają się inni uczniowie. Nad poprawnością tego zadania czuwa nauczyciel, którego zadaniem jest podsumowywanie najważniejszych treści oraz korygowanie błędów w rozumowaniu.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o samodzielną analizę i interpretację przestrzennego zróżnicowania współczynnika feminizacji w Polsce według województw i powiatów. W tym celu zaleca zapoznanie się z wykresem słupkowym oraz grafiką interaktywną. Po tym zadaniu nauczyciel zbiera od uczniów wnioski dotyczące zróżnicowania wskaźnika feminizacji i zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli.

  • Uwaga! Jeżeli dostępne są nowsze dane (np. w BDL GUS), nauczyciel może dodatkowo poprosić uczniów o pobranie tych danych i porównanie ich z tymi zaprezentowanymi w materiale.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kilku ćwiczeń z e‑materiału (w miarę możliwości czasowych). Wyświetla je na tablicy interaktywnej, a chętni uczniowie podchodzą i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy – nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czego się dziś nauczyli. Chętni uczniowie odpowiadają na nie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Projekt pt. ,, Struktura ludności wg płci w powiecie”. Nauczyciel każdemu z uczniów przydziela powiat. Zadaniem ucznia jest stworzenie piramidy ludności wg płci. Piramida może przybrać dowolną formę graficzną.

  • Zadanie pracy domowej w postaci wykonania ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika może zostać wyświetlona w fazie realizacyjnej na tablicy interaktywnej (jeżeli uczniowie nie mają dostępu do tabletów lub komputerów). Uczeń może również skorzystać z niej samodzielnie, przygotowując projekt w ramach pracy domowej.