Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Poszukiwanie pracy to ciężka praca!
Grupa docelowa
szkoła ponadgimnazjalna, zakres podstawowy / szkoła podstawowa, klasa 8
Ogólny cel kształcenia
Uczeń planuje przyszłość zawodową, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
porozumiewanie się w językach obcych,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
rozumie definicję mobilności zawodowej;
wyjaśnia, jakie możliwości pracy mają młodzi ludzie;
przedstawia zasady zawierania umów o pracę;
wypełnia dokumenty aplikacyjne, dla osoby poszukującej;
wymienia i objaśnia sposoby skutecznego poszukiwania pracy;
wyjaśnia, czym jest Europass;
charakteryzuje rynek pracy w Polsce i w innych krajach UE;
wyjaśnia, czym jest bezrobocie i jakie są jego konsekwencje.
Metody/techniki kształcenia
burza mózgów
dyskusja
pogadanka
wykład
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo: PRACA i prosi uczniów o podanie wszystkich skojarzeń, jakie mają z tym hasłem. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują swoje propozycje. Następnie wybierane są te, które pozwolą zdefiniować pojęcie pracy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia, że współczesny rynek pracy jest bardzo zmienny i największe szanse na zdobycie i utrzymanie pracy mają osoby, które potrafią szybko dostosować się do zachodzących na rynku zmian. Aby stać się osobą konkurencyjną na rynku pracy, warto zacząć kształcić taką zdolność jeszcze na etapie edukacji szkolnej.
W trakcie wypowiedzi nauczyciel posiłkuje się fragmentem filmu (sceny 1–3).
Nauczyciel zadaje pytanie:
Jakie możliwości zatrudnienia ma osoba, która wciąż się uczy?
Odpowiedzi uczniów konfrontuje z kolejnym fragmentem filmu (scena 4).
W dalszej części zajęć nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje instrukcje (zob. komentarz do lekcji).
Grupa I
Korzystając z fragmentu filmu oraz przygotowanych wcześniej materiałów, stwórzcie infografikę wyjaśniającą zasady zatrudniania młodocianych w Polsce według przepisów zawartych w Kodeksie pracy.
Grupa II
Korzystając z fragmentu filmu oraz przygotowanych wcześniej materiałów, stwórzcie infografikę wyjaśniającą, w jakiej formie można nawiązać stosunek pracy. Zwróćcie też uwagę na zalety i wady każdej z wymienionych form zatrudnienia.
Grupa III
Korzystając z fragmentu filmu oraz przygotowanych wcześniej materiałów, stwórzcie infografikę wyjaśniającą, w jaki sposób skutecznie szukać pracy.
Grupa IV
Korzystając z fragmentu filmu oraz przygotowanych wcześniej materiałów, stwórzcie infografikę wyjaśniającą, w jaki sposób poprawnie i skutecznie wypełnić CV i napisać list motywacyjny.
Uczniowie oglądają fragmenty filmu (sceny 5–8), a następnie pracują w grupach. Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup dokonuje prezentacji przygotowanej infografiki.
Nauczyciel zwraca uwagę, że wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej obywatele polscy zyskali prawo do podjęcia zatrudnienia w innych państwach Unii. W niektórych krajach wprowadzono okresy przejściowe, ale dziś Polacy mogą bez problemu podjąć pracę w każdym unijnym kraju. Dotychczas z tej możliwości skorzystało ponad 2 miliony naszych rodaków.
Swoboda podjęcia pracy na obszarze całej Unii Europejskiej jest jednym z podstawowych praw jej mieszkańców. Aby jednak każdy miał takie same możliwości i szanse w uzyskaniu zatrudnienia, konieczne stało się stworzenie systemu, który bez względu na pochodzenie pracownika, umożliwi zaprezentowanie się potencjalnemu pracodawcy w taki sam sposób. Celowi temu służy program Europass. Aby zrozumieć jego działanie, uczniowie oglądają kolejny fragment filmu (scena 9).
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jakie panują obecnie trendy na rynku pracy. Po wypowiedziach chętnych uczniów zwraca uwagę, że przyszły pracownik już na etapie edukacji szkolnej powinien bardzo uważnie śledzić wszelkie zmiany zachodzące na tym rynku. Pozwoli mu to tak pokierować swoim wykształceniem, aby bez problemu znaleźć w przyszłości pracę.
W celu zaznajomienia uczniów z aktualną sytuacją na rynku pracy, nauczyciel wyświetla kolejny fragment filmu (scena 10).
Nauczyciel informuje uczniów, że brak troski o własną przyszłość, a także nieumiejętność dostosowania się do wymogów współczesnego rynku pracy prowadzi do bezrobocia. Podaje definicję tego zjawiska, a następnie inicjuje krótką dyskusję na temat konsekwencji bezrobocia.
W podsumowaniu tej części lekcji uczniowie oglądają ostatni fragment filmu (scena 11).
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 10) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie.
Praca domowa
Nauczyciel zachęca uczniów do wzięcia udziału w projekcie Przygoda z pracą. Następnie dzieli uczniów na grupy o charakterze geograficznym.
Grupa I – zajmuje się analizą rynku pracy w skali lokalnej.
Grupa II – zajmuje się analizą rynku pracy w skali krajowej.
Grupa III – zajmuje się analizą rynku pracy w skali europejskiej.
Komentarz do lekcji
Na dwa tygodnie przed planowanymi zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na grupy i informuje, że zadaniem każdej z nich będzie zebranie materiałów na temat następujących zagadnień:
I. Zasady zatrudniania młodocianych w Polsce na podstawie Kodeksu pracy.
II. W jakiej formie można nawiązać stosunek pracy? Zalety i wady każdej z form zatrudnienia
III. Skuteczne sposoby poszukiwania pracy.
IV. Jak poprawnie i skutecznie wypełnić CV oraz napisać list motywacyjny?
Metryczka
Tytuł
Poszukiwanie pracy to ciężka praca!
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Mobilny pracownik – metody i zasady poszukiwania pracy.
Przedmiot
WOS
Etap edukacyjny
IV szkoła ponadgimnazjalna zakres podstawowy / VIII klasa szkoły podstawowej
Podstawa programowa
4. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej. Uczeń:
6) wyjaśnia, jakie możliwości zarabiania mają młodzi ludzie, jakie umowy mogą zawierać i jakie są zasady opodatkowania ich dochodów;
7) omawia ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej (na podstawie informacji z Internetu);
sporządza Europass‑CV.
Nowa podstawa programowa
III. Szkoła i edukacja. Uczeń:
5) planuje dalszą edukację, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.
IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
3) przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce; wyjaśnia ideę wolontariatu i przedstawia formy działalności wolontariuszy;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym (1),
porozumiewanie się w językach obcych (2),
kompetencje informatyczne (4),
umiejętność uczenia się (5),
kompetencje społeczne i obywatelskie (6),
inicjatywność i przedsiębiorczość (7),
świadomość i ekspresja kulturalna (8).
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia, jakie możliwości pracy mają młodzi ludzie;
przedstawia zasady zawierania umów o pracę;
zna reguły opodatkowania dochodów;
zna podstawowe normy obowiązujące przy podejmowaniu pracy i zakładaniu własnej firmy;
rozumie definicję mobilności zawodowej;
wyjaśnia sposoby skutecznego poszukiwania pracy;
omawia rynek pracy w krajach UE i innych;
posiada informacje o kształceniu lub dokształcaniu w ramach rozwoju osobistego i programu kształcenia przez całe życie.