Autorka e‑materiału: Anna Caruk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Unusual Hobbies / Nietypowe hobby

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, I.8, I.10, I.11, I.13, III.4, III.6, V.1, V.2, V.3, V.4, V.5, V.6, V.7, V.8, V.10, V.11, VII.1, VII.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze spędzaniem wolnego czasu.

  2. Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat niezwykłych hobby oraz przedstawić ich zalety.

  3. Uczeń potrafi opisać doświadczenia innych osób związane z rozpoczynaniem nietypowych hobby.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat hobby i różnorodnych zainteresowań.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat nietypowych sposobów spędzania czasu i intrygujących zainteresowań.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie mężczyzny prasującego ubranie na wierzchołku skały i pyta uczniów: What does the photo show? Why is the man doing the ironing in such an unusual place? Nauczyciel zachęca uczniów do stosowania czasowników modalnych may/might/could/must itp. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów, żeby spróbowali odgadnąć, na czym polegają hobby przedstawione w Exercise 1 (Przeczytaj). Tutaj również uczniowie stosują czasowniki modalne oraz inne struktury stosowane do wyrażania przypuszczenia, np: be likely to, be bound to, be certain to itd.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Unusual Hobbies (Przeczytaj) i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst, a następnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). W parach przygotowują ustnie krótkie streszczenie rozmowy z tego zadania.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie, nadal pracując w parach, uczniowie sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a partner tłumaczy je na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na obrazek na początku sekcji Mapa pojęć. Pyta się: In which of those settings can you do extreme ironing? Why? Następnie w ramach rozgrzewki uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i wykonują Exercise 23 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach, następnie odczytują je na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają luki w Exercise 6 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–57 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just talked to a friend who decided to start a new, very unusual hobby. Write a blog entry in which you describe the experience of this person. Include the following:

  • the reason they had started it;

  • how they prepared for it and what they needed to do beforehand;

  • what advantages of the hobby they have noticed;

  • what difficulties they had with it.

Write 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie ponownie analizują mapę pojęć z e‑materiału i przygotowują zestaw pytań do osoby, która uprawia extreme ironing. Na kolejnej lekcji uczniowie odgrywają rolę dziennikarzy i przeprowadzają wywiad z uczniem, który wciela się w postać uprawiającą to hobby.