Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Cele i dążenia życiowe Polaków ze względu na wiek – analiza badań opinii społecznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami (np. sondaży przedwyborczych oraz rezultatów wyborów), formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dane dotyczące celów i dążeń życiowych Polaków ze względu na wiek;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z zasadami analizy danych – widżet: „Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?” w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie waszym zdaniem są dążenia Polaków w różnym wieku?”.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  3. Wyjaśnienie uczniowskich wątpliwości dotyczących zasad analizy danych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach samodzielnie analizują tabelę z wynikami badania CBOS i odpowiadają na zadane w poleceniu pytania (sekcja „Przeczytaj”). Następnie chętne pary przedstawiają rezultaty swojej pracy. Odpowiedzi są dyskutowane na forum klasy i uzupełniane.

  2. Schemat. Zespół klasowy zapoznaje się z analizą strony formalnej i treściowej danych zaprezentowanych w badaniu CBOS. Uczniowie sporządzają notatki.

  3. Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenia z sekcji „Schemat”. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje rozwiązania, porównują je i weryfikują.

  4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu komentarza do badań CBOS uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują dołączone do niego ćwiczenie. Następnie losowo zmieniają grupy i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Chętne/wybrane osoby dzielą się swoimi opiniami na forum klasy. Mogą też wskazać, z jakimi opiniami usłyszanymi w innych grupach się nie zgadzają i dlaczego.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia z własnego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Przeprowadź wśród swoich bliskich sondaż na temat ich celów i dążeń. Porównaj wyniki ze wskazaniami odpowiednich grup wiekowych. Sformułuj wnioski.

Materiały pomocnicze:

  • CBOS, Cele i dążenia życiowe Polaków, „Komunikat z badań” BS/69/2006.

  • CBOS, Wartości w czasach zarazy, „Komunikat z badań” nr 160/2020, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.