Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Cele i dążenia życiowe Polaków ze względu na wiek – analiza badań opinii społecznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami (np. sondaży przedwyborczych oraz rezultatów wyborów), formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje dane dotyczące celów i dążeń życiowych Polaków ze względu na wiek;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z zasadami analizy danych – widżet: „Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?” w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie waszym zdaniem są dążenia Polaków w różnym wieku?”.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Wyjaśnienie uczniowskich wątpliwości dotyczących zasad analizy danych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach samodzielnie analizują tabelę z wynikami badania CBOS i odpowiadają na zadane w poleceniu pytania (sekcja „Przeczytaj”). Następnie chętne pary przedstawiają rezultaty swojej pracy. Odpowiedzi są dyskutowane na forum klasy i uzupełniane.
Schemat. Zespół klasowy zapoznaje się z analizą strony formalnej i treściowej danych zaprezentowanych w badaniu CBOS. Uczniowie sporządzają notatki.
Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenia z sekcji „Schemat”. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje rozwiązania, porównują je i weryfikują.
Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu komentarza do badań CBOS uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują dołączone do niego ćwiczenie. Następnie losowo zmieniają grupy i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Chętne/wybrane osoby dzielą się swoimi opiniami na forum klasy. Mogą też wskazać, z jakimi opiniami usłyszanymi w innych grupach się nie zgadzają i dlaczego.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia z własnego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przeprowadź wśród swoich bliskich sondaż na temat ich celów i dążeń. Porównaj wyniki ze wskazaniami odpowiednich grup wiekowych. Sformułuj wnioski.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Cele i dążenia życiowe Polaków, „Komunikat z badań” BS/69/2006.
CBOS, Wartości w czasach zarazy, „Komunikat z badań” nr 160/2020, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.