Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie najważniejszych złóż surowców mineralnych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje na mapie Polski rozmieszczenie surowców mineralnych,

  • omawia znaczenie gospodarcze wydobycia  surowców mineralnych w Polsce,

  • analizuje wielkość wydobycia surowców mineralnych w Polsce,

  • określa procentowy udział wydobycia danego surowca w przemyśle wydobywczym kraju.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, pogadanka, mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach,  praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: mapa surowcowa Polski, atlasy geograficzne, roczniki statystyczne, e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Sokołowski J., Geologia regionalna i złożowa Polski, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1990.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel stwierdza, że Polska to kraj zasobny w surowce mineralne. Prosi uczniów, aby wyjaśnili, w jaki sposób powstały surowce mineralne na terenie Polski. Dyskusja naprowadzająca.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych oraz e‑materiału, dokonują podziału surowców mineralnych na energetyczne, chemiczne, metaliczne, skalne. Opracowanie mapy myśli do tego zagadnienia. Następnie uczniowie wskazują na mapie surowcowej Polski rozmieszczenie surowców. Analiza map zawartych w e‑materiale i tekstu e‑materiału.

  • Uczniowie w parach zapoznają się z grafiką interaktywną, wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, odpowiada na pytania, w razie potrzeby wspiera uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, uwzględniając ich możliwości i zaangażowanie, przypomina cele lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz, jakie są perspektywy wydobycia węgla kamiennego i brunatnego w Polsce. Uwzględnij przyczyny prognozowanych zmian.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej wpływu górnictwa na środowisko geograficzne (zakres podstawowy: XIII. 4).