| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omówi konstrukcję domowej instalacji uziemiającej;
wyjaśni zasadę jej działania;
przeanalizuje warunki bezpiecznego korzystania z instalacji elektrycznej w różnych sytuacjach, które mogą się wydarzyć w życiu codziennym;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemów.
|
| formative feedback – kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| praca samodzielna (uczniów – ekspertów), film edukacyjny, wykład informacyjny, nauczanie innych |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| film edukacyjny, zestaw zadań, różne elementy obwodów elektrycznych, zgodnie z opisem w scenariuszu. |
| e‑materiał: „Jaką funkcję pełni przewód uziemiający?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy: uczący się, nauczający i eksperci. Eksperci powinni przed lekcją zapoznać się z całym e‑materiałem i wyjaśnić z nauczycielem ewentualne wątpliwości. |
|
Uczniowie pracują podzieleni na trzyosobowe grupy, w skład których wchodzą: uczący się, nauczający i ekspert. W pierwszej fazie, trwającej 5 minut, każdy z funkcyjnych ma inne zadanie:
uczący się oglądają przykłady przewodów elektrycznych, gniazd i innych elementów instalacji elektrycznej przyniesione przez nauczyciela lub znajdujące się w pracowni,
nauczający zapoznają się z materiałem nauczania w jednej wybranej przez siebie formie: tekst części „Warto przeczytać” lub film edukacyjny,
eksperci dowiadują się od nauczyciela, jak należy udzielać informacji zwrotnej kształtującej.
Praca w grupach (etap I):
nauczający tłumaczą uczącym się, jak działa instalacja uziemiająca; w razie potrzeby korzystają z pomocy ekspertów; uczący się może zadawać pytania, by upewnić się, że wszystko rozumie;
nauczający otrzymują krótką informację zwrotną: od uczących się na temat jasności przekazu, a od ekspertów na temat poprawności merytorycznej.
Praca w grupach (etap II)
nauczający i uczący się wspólnie rozwiązują zadania zamieszczone w e‑materiale, na koniec (a jeśli jest potrzeba, także w trakcie) ekspert udziela im informacji zwrotnej kształtującej dotyczącej ich postępów w nauce.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i informacji zwrotnych.
|
|
Nauczyciel podsumowuje lekcję, zwracając uwagę przede wszystkim na proces uczenia się każdej z grup funkcyjnych uczniów. Zapowiada, że na następnych lekcjach role zmienią się tak, by każdy uczeń mógł pełnić każdą z nich. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności z pomocą tych fragmentów e‑materiałów, których nie wykorzystali podczas lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film edukacyjny może być wykorzystany podczas lekcji prowadzonych według innych strategii nauczania oraz podczas zastępstw lub przy jakiejkolwiek okazji, w której wypłynęła problematyka instalacji elektrycznej, np. w budynku szkolnym. |