SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie współpracy międzynarodowej na szczeblu krajowym i regionalnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego państwa decydują się na rozmaite formy współpracy ponadnarodowej,

  • analizuje pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej oraz gospodarczej,

  • wymienia korzyści dla swojego regionu płynące ze współpracy międzynarodowej.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputer, tablica interaktywna

Materiały pomocnicze

Portal Europa.eu (dostęp 25.08.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych we wprowadzeniu do e‑materiału. Omawia cele lekcji.

  • Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie, pracując w parach, opracowali swoje mapy myśli związane z tematem współpracy międzynarodowej. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”. Wspólnie z uczniami omawia kolejno pozytywne i negatywne skutki współpracy międzynarodowej w podziale na kategorie. Każdorazowo nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów nieuwzględnionych w materiale.

  • Nauczyciel następnie pyta uczniów, czy znają jakieś przykłady dobrych lub złych stron współpracy międzynarodowej, regionalnej czy transgranicznej, z którymi stykają się na co dzień (np. finansowanie budowy infrastruktury, programy dla szkół, dotacje do przedsięwzięć kulturalnych, partnerstwa miast, działania proekologiczne). Uczniowie w grupach zapoznają się ze schematem interaktywnym i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy, nauczyciel moderuje dyskusję dotyczącą wpływu współpracy międzynarodowej na rozwój regionu uczniów.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Chętni uczniowie prezentują swoje rozwiązania. Pozostali uczestnicy lekcji korygują ewentualne błędy.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia aktywność uczniów podczas lekcji.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Wybierz jeden przykład pozytywnego wykorzystania współpracy międzynarodowej w Twoim regionie. Napisz, o jakie przedsięwzięcie chodzi i na czym polegała odniesiona korzyść (np. dofinansowanie, włączenie do programu ochrony przyrody etc.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Schemat może zostać wykorzystany podczas innych lekcji dotyczących współpracy międzynarodowej (zakres rozszerzony: VII. 2; XX. 2, XX. 3). Może znaleźć zastosowanie także podczas realizacji tematów „Pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej. Płaszczyzny integracji międzynarodowej w Europie”, „Formy współpracy międzynarodowej w Europie”, „Bilans zysków i strat wynikających z członkostwa Polski w UE”.