Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.7
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wir planen eine Reise/Planujemy podróż
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania ofert biura podróży i wyrażania swoich preferencji na temat wakacji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o preferencjach i przygotowaniach do podróży;
przedstawia i porównuje oferty wypoczynku wakacyjnego;
planuje pierwszy wspólny urlop ze znajomymi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dokonuje samooceny;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca: praca ze źródłem drukowanym,
aktywizująca: Think‑Pair‑Share,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer(np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
oferty podróży.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przejrzeli przyniesione przez niego oferty podróży. Inicjuje krótką dyskusję na temat atrakcyjności ofert, cen i lokalizacji. Prosi uczniów, aby opowiedzieli, którą ofertę wybraliby, planując najbliższy wypoczynek, i uzasadnili swoją decyzję.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się wypowiedziami Kariny, Lary i Juliana i starają się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu. Nauczyciel może wykorzystać w pracy z poleceniami do tekstu metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, w której uczniowie wypowiadają się na temat formy spędzania wakacji przez Karinę, Larę i Juliana wraz z rodzinami:
Która z form najbardziej przypadła ci do gustu?
Z którą rodziną wybrałabyś/wybrałbyś się chętnie na urlop?
Dlaczego taki rodzaj wypoczynku ci się podoba?
W kolejnej części uczniowie zapoznają się z ofertami urlopowymi biura podróży (wakacje w hotelu, pod namiotem), analizują ich treść, zawarte w nich informacje i poznają słownictwo. Uczniowie porównują zaprezentowane oferty, utrwalając tym samym stopniowanie przymiotnika. Uczniowie wybierają najbardziej interesującą, odpowiadającą im ofertę i uzasadniają swoją decyzję.
Ćwiczenie można przeprowadzić w kilkuosobowych grupach – uczniowie opowiadają sobie nawzajem, jakiego dokonali wyboru. Następnie wyznaczeni rozmówcy przedstawiają na forum klasy, czego dowiedzieli się od koleżanki/kolegi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują oferty biur podróży i wyrażają swoje preferencje na temat wakacji.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie realizują polecenie do Aufgabe 8 w części Sprawdź się – opisują ofertę urlopową wybranej formy wypoczynku wakacyjnego. Podają miejsce, czas, informują o atrakcjach i możliwościach spędzania czasu wolnego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją: zaciekawienie i zapoznanie się z tematem oraz nowym słownictwem. Uczniowie mogą przeglądać oferty zamieszczone w katalogu i bez wczytywania się w jego treść wymyślić opis prezentowanej formy wypoczynku.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej, inspiracja do wypowiedzi ustnych, odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu podróżowania, informowania o treści ofert biur podróży, wypowiedzi porównawczych z zastosowaniem stopniowania przymiotnika.