Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Travel the World on a Shoestring / Podróżuj po świecie ze skromnym budżetem

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.8, II.5, II.7, III.3, III.4, III.7, V.2, V.10, VII.9, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem tanim kosztem.

  2. Uczeń umie wyrazić opinię na temat możliwości podróżowania z niewielkim budżetem.

  3. Uczeń potrafi napisać dla działu porad w lokalnej gazecie kilka rad dotyczących świadomego i oszczędnego podróżowania.

  4. Uczeń potrafi stworzyć wpis na blog podróżniczy, w którym dzieli się z czytelnikami wrażeniami z ostatniej podróży przy ograniczonych środkach finansowych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat podróżowania tanim kosztem.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat świadomego i oszczędnego podróżowania.

  3. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o interpretację cytatu: „Let your memory be your travel bag” Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie ich zdaniem mogą być sposoby na tanie podróżowanie. Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie przygotowują odpowiedź w parach, a następnie na forum klasy dzielą się pomysłami.

  2. Uczniowie czytają tekst Travel Smart, Travel Cheap? i sprawdzają, na ile ich sugestie dotyczące oszczędnego podróżowania pokrywają się z wymienionymi w tekście propozycjami.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą na forum klasy w parach lub grupach przećwiczyć wpisane wyrażenia w celu ich utrwalenia. Jedna osoba zadaje pytanie do konkretnego zdania, tak aby w odpowiedzi udzielonej przez kolejnego ucznia musiało paść kluczowe wyrażenie, np.: What is a great way to connect with others when you want to cut the costs of travelling?.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie odpowiadają na poszczególne pytania w parach, po czym na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Następnie w parach interpretują przysłowia. Wybierają przysłowie, które najbardziej do nich przemawia.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacja multimedialną i wykonują Exercise 23 (Prezentacja multimedialna).

  8. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Przed przystąpieniem do realizacji zadania z wcześniejszych etapów lekcji wybierają słownictwo, które uwzględnią w odpowiedzi na pytanie. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie ustnie wykonują zadanie w parach, zwracając szczególną uwagę na wykorzystanie w wypowiedzi wyrażeń z lekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 46 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–35 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are a travel blogger. You have just returned from a journey and want to share some impressions about it with your readers. Write a post (100–150 words) and

  • explain where you went and how you had prepared for the trip;

  • give some travel tips on how to travel on a budget;

  • suggest ways of lowering the costs;

  • encourage the readers to dare to start travelling the world.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają istotne informacje oraz słownictwo dotyczące oszczędnego podróżowania. Centralnym hasłem na mapie ma być travelling on a shoestring, od którego odchodzą promieniście strzałki wskazujące na omówione w prezentacji aspekty zagadnienia. Na kolejnej lekcji uczniowie „oprowadzają” kolegów/koleżanki po stworzonych mapach i omawiają wskazane przez nich fragmenty mapy.