Numer e‑materiału: 1.1.8.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich bin im Gebirge / Jestem w górach
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat aktywności w ferie zimowe

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje wypowiedź na temat pobytu w górach;

  • wymienia czynności wykonywane zimą.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości i twórczej radości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych;

  • powtarzanie wyrazów;

  • umiejscawianie nowych słów w kontekście (rymowanka).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z plikiem audio,

  • pantomima,

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • burza mózgów,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • karty obrazkowe,

  • kredki,

  • kartki A5 z transkrypcją tekstu z części Przeczytaj,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją także zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować kartoniki do gry w domino.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z krajobrazem zimowym. Uczniowie dyskutują: co można robić zimą na dworze, jak się bawić, jaki sport uprawiać.

plenum

13 min

karty obrazkowe

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach z poprzedniej zimy: czy był śnieg, czy jeździli na sankach, czy lepili bałwana. Następnie uczniowie podają nazwy pozostałych pór roku.

Uczniowie zastanawiają się, czy znają jakieś słowa w języku niemieckim związane z zimą.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą. Próbują odgadnąć, gdzie znajduje się Lina, co tam robi, z kim jest. Następnie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie: Dokąd Lina wybrała się w czasie ferii? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji. Jest to treść pocztówki, którą Lina wysłała koleżance (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję tekstu wydrukowaną na kartkach formatu A5 (rozmiar zbliżony do wielkości pocztówki). Odtwarza ponownie nagranie. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie flamastrem zdań, które są odpowiedzią na pytania: gdzie znajduje się Lina (Ich bin im Gebirge) i co tam robi (Ich fahre Ski und Schlitten. Ich spiele heute Eishockey). Uczniowie powtarzają głośno zdania za nauczycielem.

kartki formatu A5 z transkrypcją tekstu

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Linę oraz przedmioty związane ze sportami zimowymi. Pyta uczniów, co robi Lina i jak nazywa się ten sport. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza ochotników, aby przyporządkowali zdania do ilustracji wyświetlonych na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów, aby na odwrocie kartki z transkrypcją tekstu narysowali Linę, która jeździ na nartach, jeździ na sankach i gra w hokeja. Następnie uczniowie podpisują każdą z tych aktywności, zaglądając do tekstu transkrypcji.

praca indywidualna

kredki

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie starają się zrozumieć sens wiersza.

plenum

20 min

Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, które zapamiętali. Nauczyciel objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza oraz ilustracje przedstawiające Linę i różne pory roku. Uczniowie powtarzają frazy. Przy powtarzaniu każdej kolejnej frazy uczniowie zastanawiają się, czy spośród wyświetlonych na tablicy interaktywnej obrazków któryś pasuje do danej frazy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

chór

tablica interaktywna

Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem zdania, które pojawiły się na klockach domino.

praca indywidualna

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 4 (e‑materiał: Gra edukacyjna) polegające na dopasowaniu ilustracji do zdań. Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.

praca w grupach

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują komplet trzech kart obrazkowych przedstawiających różne aktywności zimowe (narty, sanki, hokej). Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wybierają odpowiednie fotografie. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.

praca w grupach

12 min

karty obrazkowe

Nauczyciel rozdaje uczniom komplety puzzli (jeden komplet na parę). Uczniowie układają je i mówią, co widzą na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

puzzle

Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy i za pomocą pantomimy prezentują zdania: Ich fahre Ski, Ich fahre Schlitten, Ich spiele Eishockey. Pozostali uczniowie odgadują.

plenum

pantomima

Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Prosi uczniów o narysowanie ilustracji do wiersza. Następnie uczniowie prezentują swoje rysunki. Nauczyciel chwali prace plastyczne dzieci.

praca indywidualna

kredki

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z krajobrazem zimowym. Uczniowie dyskutują: co można robić zimą na dworze, jak się bawić, jaki sport uprawiać.

plenum

13 min

karty obrazkowe

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach z poprzedniej zimy: czy był śnieg, czy jeździli na sankach, czy lepili bałwana. Następnie uczniowie podają nazwy pozostałych pór roku.

Uczniowie zastanawiają się, czy znają jakieś słowa w języku niemieckim związane z zimą.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą. Próbują odgadnąć, gdzie znajduje się Lina, co tam robi, z kim jest. Następnie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie: Dokąd Lina wybrała się w czasie ferii? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji. Jest to treść pocztówki, którą Lina wysłała koleżance (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję tekstu wydrukowaną na kartkach formatu A5 (rozmiar zbliżony do wielkości pocztówki). Odtwarza ponownie nagranie. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie flamastrem zdań, które są odpowiedzią na pytania: gdzie znajduje się Lina (Ich bin im Gebirge) i co tam robi (Ich fahre Ski und Schlitten. Ich spiele heute Eishockey). Uczniowie powtarzają głośno zdania za nauczycielem.

kartki formatu A5 z transkrypcją tekstu

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Linę oraz przedmioty związane ze sportami zimowymi. Pyta uczniów, co robi Lina i jak nazywa się ten sport. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza ochotników, aby przyporządkowali zdania do ilustracji wyświetlonych na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów, aby na odwrocie kartki z transkrypcją tekstu narysowali Linę, która jeździ na nartach, jeździ na sankach i gra w hokeja. Następnie uczniowie podpisują każdą z tych aktywności, zaglądając do tekstu transkrypcji.

praca indywidualna

kredki

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie starają się zrozumieć sens wiersza.

plenum

20 min

Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, które zapamiętali. Nauczyciel objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza oraz ilustracje przedstawiające Linę i różne pory roku. Uczniowie powtarzają frazy. Przy powtarzaniu każdej kolejnej frazy uczniowie zastanawiają się, czy spośród wyświetlonych na tablicy interaktywnej obrazków któryś pasuje do danej frazy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

chór

tablica interaktywna

Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem zdania, które pojawiły się na klockach domino.

praca indywidualna

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 4 (e‑materiał: Gra edukacyjna) polegające na dopasowaniu ilustracji do zdań. Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.

praca w grupach

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują komplet trzech kart obrazkowych przedstawiających różne aktywności zimowe (narty, sanki, hokej). Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wybierają odpowiednie fotografie. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.

praca w grupach

12 min

karty obrazkowe

Nauczyciel rozdaje uczniom komplety puzzli (jeden komplet na parę). Uczniowie układają je i mówią, co widzą na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

puzzle

Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy i za pomocą pantomimy prezentują zdania: Ich fahre Ski, Ich fahre Schlitten, Ich spiele Eishockey. Pozostali uczniowie odgadują.

plenum

pantomima

Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Prosi uczniów o narysowanie ilustracji do wiersza. Następnie uczniowie prezentują swoje rysunki. Nauczyciel chwali prace plastyczne dzieci.

praca indywidualna

kredki

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec