Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.8.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich bin im Gebirge / Jestem w górach
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat aktywności w ferie zimowe
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z krajobrazem zimowym. Uczniowie dyskutują: co można robić zimą na dworze, jak się bawić, jaki sport uprawiać. | plenum | 13 min | karty obrazkowe |
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach z poprzedniej zimy: czy był śnieg, czy jeździli na sankach, czy lepili bałwana. Następnie uczniowie podają nazwy pozostałych pór roku. | |||
Uczniowie zastanawiają się, czy znają jakieś słowa w języku niemieckim związane z zimą. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą. Próbują odgadnąć, gdzie znajduje się Lina, co tam robi, z kim jest. Następnie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie: Dokąd Lina wybrała się w czasie ferii? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji. Jest to treść pocztówki, którą Lina wysłała koleżance (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję tekstu wydrukowaną na kartkach formatu A5 (rozmiar zbliżony do wielkości pocztówki). Odtwarza ponownie nagranie. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie flamastrem zdań, które są odpowiedzią na pytania: gdzie znajduje się Lina (Ich bin im Gebirge) i co tam robi (Ich fahre Ski und Schlitten. Ich spiele heute Eishockey). Uczniowie powtarzają głośno zdania za nauczycielem. | kartki formatu A5 z transkrypcją tekstu | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Linę oraz przedmioty związane ze sportami zimowymi. Pyta uczniów, co robi Lina i jak nazywa się ten sport. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel zaprasza ochotników, aby przyporządkowali zdania do ilustracji wyświetlonych na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel prosi uczniów, aby na odwrocie kartki z transkrypcją tekstu narysowali Linę, która jeździ na nartach, jeździ na sankach i gra w hokeja. Następnie uczniowie podpisują każdą z tych aktywności, zaglądając do tekstu transkrypcji. | praca indywidualna | kredki | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie starają się zrozumieć sens wiersza. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, które zapamiętali. Nauczyciel objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos. | |||
Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza oraz ilustracje przedstawiające Linę i różne pory roku. Uczniowie powtarzają frazy. Przy powtarzaniu każdej kolejnej frazy uczniowie zastanawiają się, czy spośród wyświetlonych na tablicy interaktywnej obrazków któryś pasuje do danej frazy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | chór | tablica interaktywna | |
Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem zdania, które pojawiły się na klockach domino. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 4 (e‑materiał: Gra edukacyjna) polegające na dopasowaniu ilustracji do zdań. Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują komplet trzech kart obrazkowych przedstawiających różne aktywności zimowe (narty, sanki, hokej). Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wybierają odpowiednie fotografie. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź. | praca w grupach | 12 min | karty obrazkowe |
Nauczyciel rozdaje uczniom komplety puzzli (jeden komplet na parę). Uczniowie układają je i mówią, co widzą na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | puzzle | |
Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy i za pomocą pantomimy prezentują zdania: Ich fahre Ski, Ich fahre Schlitten, Ich spiele Eishockey. Pozostali uczniowie odgadują. | plenum | pantomima | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Prosi uczniów o narysowanie ilustracji do wiersza. Następnie uczniowie prezentują swoje rysunki. Nauczyciel chwali prace plastyczne dzieci. | praca indywidualna | kredki |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z krajobrazem zimowym. Uczniowie dyskutują: co można robić zimą na dworze, jak się bawić, jaki sport uprawiać.
plenum
13 min
karty obrazkowe
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach z poprzedniej zimy: czy był śnieg, czy jeździli na sankach, czy lepili bałwana. Następnie uczniowie podają nazwy pozostałych pór roku.
Uczniowie zastanawiają się, czy znają jakieś słowa w języku niemieckim związane z zimą.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą. Próbują odgadnąć, gdzie znajduje się Lina, co tam robi, z kim jest. Następnie wskazują poprawną odpowiedź na pytanie: Dokąd Lina wybrała się w czasie ferii? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji. Jest to treść pocztówki, którą Lina wysłała koleżance (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję tekstu wydrukowaną na kartkach formatu A5 (rozmiar zbliżony do wielkości pocztówki). Odtwarza ponownie nagranie. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie flamastrem zdań, które są odpowiedzią na pytania: gdzie znajduje się Lina (Ich bin im Gebirge) i co tam robi (Ich fahre Ski und Schlitten. Ich spiele heute Eishockey). Uczniowie powtarzają głośno zdania za nauczycielem.
kartki formatu A5 z transkrypcją tekstu
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Linę oraz przedmioty związane ze sportami zimowymi. Pyta uczniów, co robi Lina i jak nazywa się ten sport. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza ochotników, aby przyporządkowali zdania do ilustracji wyświetlonych na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na odwrocie kartki z transkrypcją tekstu narysowali Linę, która jeździ na nartach, jeździ na sankach i gra w hokeja. Następnie uczniowie podpisują każdą z tych aktywności, zaglądając do tekstu transkrypcji.
praca indywidualna
kredki
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie starają się zrozumieć sens wiersza.
plenum
20 min
Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, które zapamiętali. Nauczyciel objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie powtarzają je na głos.
Nauczyciel ponownie prezentuje treść wiersza oraz ilustracje przedstawiające Linę i różne pory roku. Uczniowie powtarzają frazy. Przy powtarzaniu każdej kolejnej frazy uczniowie zastanawiają się, czy spośród wyświetlonych na tablicy interaktywnej obrazków któryś pasuje do danej frazy (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
chór
tablica interaktywna
Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem zdania, które pojawiły się na klockach domino.
praca indywidualna
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 4 (e‑materiał: Gra edukacyjna) polegające na dopasowaniu ilustracji do zdań. Każda grupa otrzymuje cztery szanse. Uczniowie odpowiadają ja lub nein. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.
praca w grupach
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują komplet trzech kart obrazkowych przedstawiających różne aktywności zimowe (narty, sanki, hokej). Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wybierają odpowiednie fotografie. Nauczyciel przyznaje grupie punkt za każdą poprawną odpowiedź.
praca w grupach
12 min
karty obrazkowe
Nauczyciel rozdaje uczniom komplety puzzli (jeden komplet na parę). Uczniowie układają je i mówią, co widzą na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
puzzle
Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy i za pomocą pantomimy prezentują zdania: Ich fahre Ski, Ich fahre Schlitten, Ich spiele Eishockey. Pozostali uczniowie odgadują.
plenum
pantomima
Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Prosi uczniów o narysowanie ilustracji do wiersza. Następnie uczniowie prezentują swoje rysunki. Nauczyciel chwali prace plastyczne dzieci.
praca indywidualna
kredki
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0