Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Podobieństwa i różnice w działaniach organizacji terrorystycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie terroryzmu jako agresywnego sposobu realizowania celów politycznych;
rozróżnia cele i metody działania organizacji terrorystycznych;
ocenia skuteczność działań terrorystów;
charakteryzuje pożądane przez terrorystów reakcje społeczne.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
prezentacja multimedialna;
odwrócona klasa;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie są proszeni o stworzenie definicji terroryzmu jako metody walki politycznej. Wykorzystują burzę mózgów.
2. Na tablicy, za pomocą mapy myśli, zostają wypisane najważniejsze idee przyświecające działaniom terrorystycznym.
Faza realizacyjna
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich dostała za zadanie przygotowanie prezentacji przedstawiającej jedną z organizacji terrorystycznych i metody jej działania.
2. Każda grupa przedstawia swoją organizację, a także przykładowe zamachy i ich cele.
3. Przedstawiciele grup zwracają uwagę na reakcje społeczeństw i rządów na zamachy terrorystyczne.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o wyrażenie swojego zdania na temat: „Kiedy organizacje terrorystyczne osiągają swoje cele społeczne i polityczne?”. Wybrana osoba moderuje dyskusję.
2. Na tablicy zostają zapisane wnioski, które podsumowują dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie są proszeni o przedstawienie zachowań społecznych, które mogą przeciwdziałać rozwojowi organizacji terrorystycznych.
Materiały pomocnicze:
Bartosz Bolechów, Terroryzm, Warszawa 2010.
Anna Tylikowska, Skąd się bierze terroryzm i kim są zamachowcy?, polityka.pl.
Bartłomiej Niedziński, IRA czy ETA uderzały w konkretne cele. Dla islamistów celem jest wszystko, gazetaprawna.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może być przyczynkiem do dyskusji na temat reakcji społecznych na działania terrorystów.