Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How Did You Spend Your Last Holiday? / Jak spędziłeś/spędziłaś wakacje?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.5, III.4, III.5, III.6, V.2, V.6, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencja w zakresie porozumiewania w języku ojczystym

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społecznie i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z wakacjami.

  2. Uczeń potrafi opowiadać o wydarzeniach z przeszłości za pomocą czasu Past Simple.

  3. Uczeń potrafi opisywać własne doświadczenia związane z letnim wypoczynkiem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat własnych doświadczeń wakacyjnych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość preferencji innych osób w kwestii spędzania wakacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, by przynieśli lub przygotowali na swoich telefonach zdjęcia z ostatnich wakacji.

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie wakacyjne z e‑materiału (Przeczytaj) i pyta: Where did you go for holiday last summer? What did you do? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst listu do Veroniki (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, odnosząc się do tekstu.

  2. Uczniowie uzupełniają Exercise 34 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że list Veroniki dotyczy przeszłości, i prosi, by uczniowie zaznaczyli w tekście czasowniki. Chętna osoba nanosi podkreślenia na tablicę.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasadę tworzenia Past Simple, a następnie uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  5. Uczniowie pracują w parach i rozmawiają na temat zdjęć z wakacji, które przynieśli na lekcję. Opisują zdjęcia, używając czasu przeszłego. Nauczyciel pomaga uczniom w znalezieniu potrzebnego słownictwa. Następnie chętni relacjonują opowieści kolegów i koleżanek na forum klasy.

  6. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji interaktywnej i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 23 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i starają się je uzasadnić.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna):

  • What did you do last summer?

  • Did you enjoy your last holiday? Why/why not?

  • In your opinion, who had the most fun holidays: Ashley, Mike or Maggie? Why?

Na koniec chętni relacjonują odpowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 25 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie mówią, czego nauczyli się na lekcji, co było dla nich najciekawsze oraz co sprawiło im największą trudność.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1,3, 4, 67 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą w parach mapę pojęć, odwołując się do ilustracji interaktywnej – każdemu bohaterowi nagrań z multimedium przypisują jego wakacyjne aktywności. Na następnej lekcji, pracując w parach, opisują wakacje bohaterów materiału. Posiłkują się mapami pojęć i ćwiczą użycie czasu przeszłego.