Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Gdzie znajduje się Układ Słoneczny? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | urządzenia multimedialne dla grup uczniów, rzutnik, zdjęcia galaktyki |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jaka jest nasza Galaktyka?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zajęcia należy połączyć z lekcją o budowie naszej Galaktyki. Podczas prelekcji zadaje pytania uczniom: Uczniowie wspólnie z nauczycielem powinni prowadzić ten fragment lekcji w postaci burzy mózgów. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach nie większych niż 4‑osobowych, oglądają animację z tego e‑materiału na urządzeniach multimedialnych. Nauczyciel rozdaje każdej grupie wydruk galaktyki spiralnej z poprzeczką, jak najbardziej podobnej do Drogi Mlecznej – widok z boku oraz widok od góry. Uczniowie na kartce z wydrukowaną galaktyką widzianą z boku nanoszą Słońce oraz zaznaczają niezbędne odległości. Na drugim zdjęciu uczniowie (można pominąć skalę) próbują zaznaczyć schematycznie ruch Ziemi wokół środka Galaktyki. Opisują słownie, jak ten ruch wygląda. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przygotowują pod nadzorem nauczyciela „kartkówkę” dla siebie samych. Pytania muszą zawierać informacje, jakich nauczyli się podczas danej lekcji: budowa Drogi Mlecznej, prędkość Układu Słonecznego, odległości Słońca od centrum Galaktyki itp. Nauczyciel może wykorzystać te pytania na przykład na sprawdzianie. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości: zadania 1‑6 z zestawu ćwiczeń - poziom podstawowy, zadania 7‑8 materiał zaawansowany dla uczniów zainteresowanych. Praca dodatkowa dla chętnych: | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą zapoznać się z animacją przed lekcją. |