Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Polacy podczas europejskiej Wiosny Ludów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia państwa, na terenie których w trakcie Wiosny Ludów walczyli Polacy;
opisuje polityczne i militarne zaangażowanie Polaków w europejskiej Wiośnie Ludów;
analizuje, dlaczego gen. Józef Bem bywa nazywany na Węgrzech „ojczulkiem Bemem”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Polska szansa w europejskim wzburzeniu;
Grupa 2 i 6 - Legion Polski we Włoszech;
Grupa 3 i 7 - Powstanie drezdeńskie i wiedeńskie;
Grupa 4 i 8 - Wspierając węgierskich powstańców
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 1 „Zapoznaj się z mapą interaktywną. Przeanalizuj zaangażowanie Polaków w wydarzenia we Francji i Włoszech. Porównaj sytuację Legionu Polskiego z Legionami Polskimi we Włoszech, działającymi pół wieku wcześniej.”.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Wyjaśnij, dlaczego Józef Bem jest bohaterem aż trzech narodów – nie tylko Polski, ale też Węgier i Turcji.” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr od 1 do 4, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wybierz jedną z postaci – Polaków walczących podczas Wiosny Ludów w innych europejskich krajach – i przygotuj krótką notkę o niej.
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
M. Zgórniak, Wielka Historia Polski, t. 7.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.