Numer e‑materiału: 2.7.3.2

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich brauche einen Bleistift / Potrzebuję ołówka

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności informowania o potrzebnych przyborach szkolnych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni przybory szkolne;

  • opracuje listę zakupów przyborów szkolnych;

  • napisze SMS‑a o potrzebnych przyborach szkolnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym oraz w formie audio;

  • eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, prezentacja przykładów;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, drama;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel proponuje rozgrzewkę w formie gimnastyki na rodzajniki (Artikelgymnastik): dzieli klasę na trzy grupy: grupa po lewej to DER, grupa środkowa - DIE, grupa po prawej - DAS. Nauczyciel wymienia znane uczniom nazwy przyborów szkolnych. Jeżeli przedmiot ma rodzajnik DER, wstaje grupa z lewej strony. Analogicznie dzieje się w przypadku rzeczowników rodzaju żeńskiego i nijakiego, np. przy Heft wstaje grupa po prawej, przy Schere - grupa środkowa.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj, który ma formę checklisty. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień. W celu utrwalenia nowego słownictwa uczniowie wykonują Übung 1‑3

  • Nauczyciel wyjmuje z piórnika różne przybory szkolne i pyta uczniów o ich nazwę; potem następuje zamiana ról: nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie z piórnika danej rzeczy. Używa tu dopełnienia w bierniku, np. Zeig einen Kuli.

  • Uczniowie wykonują Übung 2 z części Przeczytaj. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie z dopełnieniem w bierniku, np. Ich brauche einen Bleistift, a następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie losują karteczki z nazwami przedmiotów szkolnych i pracując w grupach, tworzą checklistę potrzebnych na dany przedmiot przyborów, np.: Für Mathe/Kunst/Musik brauchen wir...

  • Uczniowie słuchają tekstu z części Plik audio. Podczas drugiego słuchania tekstu wykonują Übung 1 z części Plik audio. Nauczyciel prosi o wskazanie rzeczowników w liczbie mnogiej występujących w tekście. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i na tej podstawie utrwalają tworzenie liczby mnogiej rzeczowników. Wykonują Übung 2 i 3 z części Plik audio oraz Aufgabe 5 i 6 z części Sprawdź się.

  • Uczniowie jeszcze raz słuchają pliku audio. Najważniejsze zwroty wynotowywane są na tablicy. Następnie uczniowie przygotowują w parach podobne dialogi. Jeśli lekcja odbywa się zdalnie, należy podzielić uczniów na osobne pokoje.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prezentują przygotowane scenki na forum.

Praca domowa:

  • Uczniowie piszą SMS‑a, w którym proszą o zakup niezbędnych przyborów szkolnych (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: zaleca się wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem już przed lekcją; warto polecić wcześniejsze zapoznanie się z plikiem audio szczególnie uczniom z deficytem uwagi, niedosłuchem, zespołem Aspergera, aby mogli pełniej uczestniczyć w lekcji;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; zaprezentowana w pliku audio rozmowa stanowi wzór tekstowy dla przygotowywanych, a następnie prezentowanych przez uczniów scenek;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec