Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.3.2
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich brauche einen Bleistift / Potrzebuję ołówka
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności informowania o potrzebnych przyborach szkolnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni przybory szkolne;
opracuje listę zakupów przyborów szkolnych;
napisze SMS‑a o potrzebnych przyborach szkolnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym oraz w formie audio;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, prezentacja przykładów;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, drama;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel proponuje rozgrzewkę w formie gimnastyki na rodzajniki (Artikelgymnastik): dzieli klasę na trzy grupy: grupa po lewej to DER, grupa środkowa - DIE, grupa po prawej - DAS. Nauczyciel wymienia znane uczniom nazwy przyborów szkolnych. Jeżeli przedmiot ma rodzajnik DER, wstaje grupa z lewej strony. Analogicznie dzieje się w przypadku rzeczowników rodzaju żeńskiego i nijakiego, np. przy Heft wstaje grupa po prawej, przy Schere - grupa środkowa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj, który ma formę checklisty. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień. W celu utrwalenia nowego słownictwa uczniowie wykonują Übung 1‑3
Nauczyciel wyjmuje z piórnika różne przybory szkolne i pyta uczniów o ich nazwę; potem następuje zamiana ról: nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie z piórnika danej rzeczy. Używa tu dopełnienia w bierniku, np. Zeig einen Kuli.
Uczniowie wykonują Übung 2 z części Przeczytaj. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie z dopełnieniem w bierniku, np. Ich brauche einen Bleistift, a następnie poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie losują karteczki z nazwami przedmiotów szkolnych i pracując w grupach, tworzą checklistę potrzebnych na dany przedmiot przyborów, np.: Für Mathe/Kunst/Musik brauchen wir...
Uczniowie słuchają tekstu z części Plik audio. Podczas drugiego słuchania tekstu wykonują Übung 1 z części Plik audio. Nauczyciel prosi o wskazanie rzeczowników w liczbie mnogiej występujących w tekście. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i na tej podstawie utrwalają tworzenie liczby mnogiej rzeczowników. Wykonują Übung 2 i 3 z części Plik audio oraz Aufgabe 5 i 6 z części Sprawdź się.
Uczniowie jeszcze raz słuchają pliku audio. Najważniejsze zwroty wynotowywane są na tablicy. Następnie uczniowie przygotowują w parach podobne dialogi. Jeśli lekcja odbywa się zdalnie, należy podzielić uczniów na osobne pokoje.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują przygotowane scenki na forum.
Praca domowa:
Uczniowie piszą SMS‑a, w którym proszą o zakup niezbędnych przyborów szkolnych (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zaleca się wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem już przed lekcją; warto polecić wcześniejsze zapoznanie się z plikiem audio szczególnie uczniom z deficytem uwagi, niedosłuchem, zespołem Aspergera, aby mogli pełniej uczestniczyć w lekcji;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; zaprezentowana w pliku audio rozmowa stanowi wzór tekstowy dla przygotowywanych, a następnie prezentowanych przez uczniów scenek;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0