Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Life of the Rainforest / Życie w lesie tropikalnym

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.2, II.4, II.5, III.3, III.4, III.5, V.1, V.2, V.3, V.5, V.6, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z lasami tropikalnymi i występującymi tam gatunkami roślin i zwierząt. 

  2. Uczeń potrafi przygotować plan lotu dronem po dżungli tak, aby był on bezpieczny i pozwolił wykonać ciekawe zdjęcia fauny i flory.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z zagranicy e‑mail, w którym relacjonuje swoją niedawną wizytę w zoo na ekspozycji poświęconej lasom tropikalnym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat lasów tropikalnych oraz występujących tam gatunków roślin i zwierząt. 

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat lasów tropikalnych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Living Near The Rainforest Is Fascinating i o znalezienie w nim jak najwięcej informacji o chłopcu o imieniu Joshua. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Living Near The Rainforest Is Fascinating i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując adekwatne fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując adekwatne fragmenty tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  4. Na podstawie tekstu uczniowie szkicują przekrój lasu tropikalnego, zaznaczając poszczególne piętra i zapisując informacje na ich temat. Alternatywnie: Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).

  5. Uczniowie, w ramach przygotowania do pracy z multimedium, wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2–5. (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie uzupełniają swoje rysunki (przekrój lasu tropikalnego) o informacje zawarte w prezentacji multimedialnej.

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to a friend from England about your visit to an exhibition of the rainforest in the local zoo. In the email:

  • describe plants that you saw;

  • tell what animals there were and what they looked like;

  • explain why you chose to see the exhibition.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć–dwanaście haseł, wykorzystując słownictwo z prezentacji multimedialnej.

Alternatywnie: uczniowie na podstawie prezentacji wykonują plakat zawierający różne gatunki zwierząt żyjących w lasach tropikalnych. Podpisują plakaty i tworzą z nich wystawę klasową lub szkolną.