Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Life of the Rainforest / Życie w lesie tropikalnym
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.2, II.4, II.5, III.3, III.4, III.5, V.1, V.2, V.3, V.5, V.6, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z lasami tropikalnymi i występującymi tam gatunkami roślin i zwierząt.
Uczeń potrafi przygotować plan lotu dronem po dżungli tak, aby był on bezpieczny i pozwolił wykonać ciekawe zdjęcia fauny i flory.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z zagranicy e‑mail, w którym relacjonuje swoją niedawną wizytę w zoo na ekspozycji poświęconej lasom tropikalnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat lasów tropikalnych oraz występujących tam gatunków roślin i zwierząt.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat lasów tropikalnych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Living Near The Rainforest Is Fascinating i o znalezienie w nim jak najwięcej informacji o chłopcu o imieniu Joshua. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst Living Near The Rainforest Is Fascinating i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując adekwatne fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując adekwatne fragmenty tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Na podstawie tekstu uczniowie szkicują przekrój lasu tropikalnego, zaznaczając poszczególne piętra i zapisując informacje na ich temat. Alternatywnie: Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).
Uczniowie, w ramach przygotowania do pracy z multimedium, wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2–5. (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzupełniają swoje rysunki (przekrój lasu tropikalnego) o informacje zawarte w prezentacji multimedialnej.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to a friend from England about your visit to an exhibition of the rainforest in the local zoo. In the email:
describe plants that you saw;
tell what animals there were and what they looked like;
explain why you chose to see the exhibition.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć–dwanaście haseł, wykorzystując słownictwo z prezentacji multimedialnej.
Alternatywnie: uczniowie na podstawie prezentacji wykonują plakat zawierający różne gatunki zwierząt żyjących w lasach tropikalnych. Podpisują plakaty i tworzą z nich wystawę klasową lub szkolną.