Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graficzne rozwiązywanie równań kwadratowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wykresy funkcji liniowych i kwadratowych do graficznego rozwiązywania równań
odczytuje z wykresu liczbę punktów wspólnych prostej i paraboli
odczytuje z wykresu współrzędne punktów wspólnych prostej i paraboli, paraboli i paraboli
dobiera model algebraiczny do sytuacji przedstwionej graficznie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają podstawowe pojęcia związane z równaniami kwadratowymi: pierwiastek równania, wyróżnik trójmianu kwadratowego, miejsce zerowe funkcji kwadratowej, wykres funkcji kwadratowej, postać kanoniczna funkcji kwadratowej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą śnieżnej kuli. Najpierw wymieniają się w parach wiadomościami dotyczącymi miejsc zerowych i wykresu funkcji kwadratowej oraz postaci funkcji kwadratowej, które przypomnieli w domu. Następnie łączą się w grupy 4 osobowe i porównuja swoje wiadomości.
Teraz uczniowie pracuja w grupach 6 osobowych i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie oglądają symulację interaktywną i ustalają algorytm graficznego poszukiwania rozwiązania równania kwadratowego w zależności od parametru .
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące graficznego rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadania zawartego w poleceniu 2.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako inspiracja do stworzenia prezentacji multimedialnej.