Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: We Are All Superheroes / Wszyscy jesteśmy super bohaterami

Grupa docelowa: klasa 4 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.2, III.1, III.4, V.1, VII.1

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. [K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  2. [K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. [K4] Kompetencje cyfrowe.

  4. [K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  5. [K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze zwykłymi umiejętnościami oraz z niespotykanymi sprawnościami. 

  2. Uczeń potrafi wskazać najbardziej zaskakujące fakty dotyczące niezwykłych zdolności superbohaterów.

  3. Uczeń potrafi opisać swoje zwykłe i niezwykłe umiejętności.

Cele motywacyjne

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zwykłych i niezwykłych umiejętności.

Strategie uczenia się

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like playing computer games? What is your favourite game and why?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu (Przeczytaj) i wymienienie postaci, które występują w grze. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2‑4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi. Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie zapoznają się z sekcją Gramatyka, a następnie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Wykorzystując konstrukcję can/can’t, uczniowie indywidualnie przygotowują trzy zdania na temat swoich umiejętności. Dwa zdania prawdziwe i jedno fałszywe. Czytają je na forum klasy. Zadaniem kolegów jest odgadnąć, które zdania dotyczące umiejętności ucznia są zgodne z prawdą.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie grają w grę edukacyjną, po czym wykonują Exercise 2, 3, 4 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Gra edukacyjna). Starają się wymienić jak największą liczbę czynności, które mogą wykonać w domu i poza domem. Para, która osiągnie najlepszy wynik, wygrywa.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują Exercise 3, 4, 6 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Praca domowa

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1, 2, 5, 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

Imagine you have some superpowers your family don’t know about. Write an email to a friend and

  • write what regular household duties you can do during the day;

  • describe your superpowers.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze

Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

W ramach pracy domowej uczniowie, w oparciu o grę edukacyjną z e‑materiału, piszą notatkę (5‑7 zdań) na temat swoich umiejętności i umiejętności członków swojej rodziny. W tym celu wykorzystują konstrukcję can/can’t oraz wyrażenia, które pojawiły się w grze.