Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.3.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die bunte Welt der Schulsachen / Kolorowy świat przyborów szkolnych
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania przedmiotów, uwzględniając ich kolorystykę
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie kolory w języku niemieckim;
opowie o przyborach szkolnych, uwzględniając ich kolorystykę;
opisze zdjęcie przedstawiające przybory szkolne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie, a następnie pyta, jakiego koloru są ich przybory szkolne.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują ogłoszenie z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują polecenia w części Przeczytaj: na podstawie treści ogłoszenia łączą nazwy kolorów ze zdjęciami przyborów szkolnych (Übung 1) oraz dobierają nazwy kolorów do wskazanych elementów na ilustracjach (Übung 2 i 3).
Katalog interaktywny pogłębia poruszoną już w tekście źródłowym tematykę, praca z multimedium utrwala poznane wcześniej słownictwo. Na podstawie katalogu interaktywnego uczeń wykonuje kilka zadań.
Wykonując zestaw ćwiczeń interaktywnych w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają poznane słownictwo: rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2), grają w memory (Aufgabe 3), uzupełniają zdania opisujące elementy ilustracji (Aufgabe 4), wskazują informacje prawdziwe i fałszywe (Aufgabe 5) oraz uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Aufgabe 6). Wszystkie te zadania umożliwiają uczniowi szybsze zapamiętanie słówek.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo poprzez opisanie zdjęcia w Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Dzięki temu zadaniu uczeń może wykazać się zdobytą wiedzą. Jeśli lekcja realizowana jest w szkole, można zastosować metodę odwróconej lekcji. Uczniowie mieszają kolory i tworzą nowe, ciekawe kombinacje barw. Całość nagrywają, a następnie prezentują w klasie. Ważne, by uczniowie nazywali kolory w języku niemieckim.
Praca domowa
Uczeń przygotowuje opis przyborów szkolnych w swoim piórniku (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu interaktywnego do dyskusji na temat kolorów;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0