Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Systemy kodowania danych – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Odczytasz tekst zapisany za pomocą kodu ASCII.
Rozszyfrujesz tekst zakodowany z wykorzystaniem mechanizmu szyfrowania wieloalfabetycznego.
Zastosujesz szyfr Beauforta oraz kodowanie ASCII we własnym programie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące systemów kodowania danych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Systemy kodowania danych – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące systemów kodowania danych.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach przygotowują pseudokod rozwiązania postawionego w sekcji „Przeczytaj” problemu.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z prezentacjami. Notują swoje pytania i wątpliwości. Indywidualnie przygotowują implementacje rozwiązań problemów, wykorzystując wybrane przez siebie języki programowania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie rozwiązują zadania zaprezentowane w sekcji „Sprawdź się”. Chętna lub wybrana osoba prezentuje swój kod. Nauczyciel w razie potrzeby omawia go.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie zapisują rozwiązanie problemu z sekcji „Przeczytaj”, wykorzystując wybrane języki programowania.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Systemy kodowania danych – zadania maturalne”.