Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i skutki dysproporcji w rozwoju społeczno‑gospodarczym Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa przyczyny dysproporcji rozwoju Polski,
opisuje skutki dysproporcji rozwojowych,
wskazuje na mapie regiony o najwyższym i najniższym poziomie rozwoju społeczno- gospodarczego w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, mapa Polski, atlasy geograficzne, rocznik statystyczny
Materiały pomocnicze
D. Michoń, Zróżnicowanie rozwoju społeczno‑gospodarczego województw ze względu na realizację celów polityki spójności, „Wiadomości Statystyczne” 2017, nr 12, s. 80–84.
J. Parysek, Rozwój społeczno‑gospodarczy oraz czynniki i uwarunkowania rozwoju, „Studia KPZK” 2018, t. 183, s. 37–56.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematu zajęć – dyskusja kierowana na temat zróżnicowania rozwoju społeczno‑gospodarczego Polski, uczniowie wskazują ogólne prawidłowości w tym zakresie i zastanawiają się nad przyczynami zauważalnych dysproporcji.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do lekcji. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów. W przypadku niezrozumienia tekstu, tłumaczy kwestie niejasne.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Wykonują polecenia zawarte w tej części materiału.
Uczniowie na forum prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel moderuje dyskusję. W momencie wyczerpania tematu nauczyciel podejmuje decyzję o przejściu do drugiej części lekcji.
Uczniowie dobierają się w pary, których zadaniem jest opracowanie mapy myśli: dysproporcje przestrzenne w rozwoju społeczno‑gospodarczym Polski. Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych w celu dokonywania analizy w rozmieszczeniu przemysłu oraz z danych rocznika statystycznego. Uczniowie na mapach myśli powinni zawrzeć dostrzeżone związki przyczynowo‑skutkowe, podczas pracy mogą korzystać z e‑materiału i dostępnych źrodeł wiedzy. W razie potrzeby nauczyciel podaje wskazówki, podpowiedzi.
Uczniowie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Uczniowie sprawdzają trafność swoich propozycji, nanoszą ewentualne poprawki i dodatkowe informacje.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat skutków dysproporcji w rozwoju społeczno‑gospodarczym Polski (w oparciu o opracowane podczas lekcji mapy myśli).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany w ramach zróżnicowanych tematycznie lekcji z działu Społeczeństwo i gospodarka Polski (zakres podstawowy: XV).