Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiuje się przewodnictwo właściwe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych”, „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych cieczy”, „Dlaczego tworzy się okna zespolone, w których przestrzenie między szybami wypełniają gazy?”, „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: - Odwołanie do wiedzy uczniów o przewodzeniu ciepła przez różne ciała. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w krótkim wykładzie wprowadza pojęcie przewodnictwa właściwego. Następnie wyjaśnia mechanizm przewodzenia energii cieplnej przez zderzenia cząsteczek. Uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, od czego zależna jest szybkość przekazywania energii i wspólnie konstruują wzór . Uczniowie oglądają film samouczek, a następnie w grupach wykonują polecenia powiązane z filmem. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojonych wiadomości uczniowie rozwiązują zadanie 8. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadanie 1 i 2 i do wyboru dwa z zadań 3‑7 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film‑samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |