Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak definiuje się przewodnictwo właściwe?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
V. Termodynamika. Uczeń:
2) odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
VI. Termodynamika. Uczeń:
2) odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje przewodnictwo właściwe.

  2. wyjaśnia, jaki jest mechanizm przewodzenia ciepła przez ciała.

  3. określa, od czego zależy szybkość przepływu energii cieplnej.

  4. stosuje wzór na szybkość przepływu energii cieplnej do obliczania straconego ciepła lub grubości izolatora cieplnego.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

- wykład informacyjny,
- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych”, „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych cieczy”, „Dlaczego tworzy się okna zespolone, w których przestrzenie między szybami wypełniają gazy?”, „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Odwołanie do wiedzy uczniów o przewodzeniu ciepła przez różne ciała.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel w krótkim wykładzie wprowadza pojęcie przewodnictwa właściwego. Następnie wyjaśnia mechanizm przewodzenia energii cieplnej przez zderzenia cząsteczek. Uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, od czego zależna jest szybkość przekazywania energii i wspólnie konstruują wzór Q/t=kSΔT/d. Uczniowie oglądają film samouczek, a następnie w grupach wykonują polecenia powiązane z filmem.

Faza podsumowująca:

W celu sprawdzenia przyswojonych wiadomości uczniowie rozwiązują zadanie 8.

Praca domowa:

Obowiązkowo zadanie 1 i 2 i do wyboru dwa z zadań 3‑7 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film‑samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.