Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.11.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wie geht es dir? / Jak się masz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania swojego samopoczucia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów słowami: Wie geht es dir? Zadaje to pytanie, rzucając w kierunku ucznia miękką piłeczką. | plenum | 15 min | w kręgu, miękka piłeczka |
Uczniowie udzielają odpowiedzi, korzystając ze znanych zwrotów: Danke, prima, mir geht’s gut, schlecht, so lala … | |||
Nauczyciel prezentuje dialog: Wie geht es dir? Ach, meine Hand tut mir weh i pokazuje znaczenie tego zdania gestem (może użyć maskotki). | maskotka | ||
Uczniowie przepisują temat lekcji do zeszytu. | kserokopia dialogu | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie, uczniowie śledzą tekst i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel omawia z uczniami przedstawioną sytuację i pyta, czy mieli podobne doświadczenia, np. kontuzje, wypadki. | |||
Po wysłuchaniu dialogów uczniowie zaznaczają w tekście zielonym kolorem części ciała, o których mówią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Następnie uczniowie otrzymują ilustracje oraz podpisy, które należy ze sobą odpowiednio połączyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i pokazywanie znaczenia zdań, które usłyszą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, np. grę w piłkę, koszykówkę, malowanie, granie w tenisa | |
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat różnych kontuzji i wynikających z nich ograniczeń. Zapisuje na tablicy zdania, np. Mein Bein tut mir nicht mehr weh. Ich kann wieder Fußball spielen. Następnie prezentuje karty obrazkowe, a uczniowie wybierają właściwe, pasujące do treści zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje wierszyk o ufoludkach Agi i Eni (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | |
Uczniowie słuchają ponownie wierszyka i bawią się w teatr lalkowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | karta pracy z ćwiczeniami z e‑materiału Zadanie można wykonać na tabletach lub na kartkach przygotowanych wcześniej na podstawie e‑materiału. | |
Uczniowie utrwalają tekst wierszyka: najpierw dialog między Boto a Agim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2), a następnie wymianę zdań między Boto a Eni (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Następnie uczniowie grają w jednorękiego bandytę i decydują, czy trzy elementy (dwa zdania oraz rysunek) do siebie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Uczniowie słuchają tekstu i czytają wyróżnione fragmenty wierszyka (e‑materiał, Multimedium, polecenie 5). | plenum, chór | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi o uzupełnienie listu do babci. Dzieci przepisują tekst do zeszytu i uzupełniają go właściwymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | 15 min | Zadanie można wykonać na tabletach lub przygotować papierowe puzzle z e‑materiału. |
Następnie uczniowie układają puzzle i czytają na głos minidialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | ||
Uczniowie zadają sobie pytanie: Wie geht es dir? i udzielają na nie odpowiedzi zgodnie ze swoim nastrojem. W przypadku trudności uczniowie mogą sięgnąć do dialogów zaprezentowanych w części Przeczytaj. | |||
Na koniec lekcji każdy uczeń przygotowuje krótką wypowiedź, w której podaje, co go już nie boli oraz co może znowu robić (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel sygnalizuje koniec lekcji i żegna się z uczniami. | plenum | łańcuszek | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów słowami: Wie geht es dir? Zadaje to pytanie, rzucając w kierunku ucznia miękką piłeczką.
plenum
15 min
w kręgu,
miękka piłeczka
Uczniowie udzielają odpowiedzi, korzystając ze znanych zwrotów: Danke, prima, mir geht’s gut, schlecht, so lala …
Nauczyciel prezentuje dialog: Wie geht es dir? Ach, meine Hand tut mir weh i pokazuje znaczenie tego zdania gestem (może użyć maskotki).
maskotka
Uczniowie przepisują temat lekcji do zeszytu.
kserokopia dialogu
Nauczyciel prezentuje nagranie, uczniowie śledzą tekst i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel omawia z uczniami przedstawioną sytuację i pyta, czy mieli podobne doświadczenia, np. kontuzje, wypadki.
Po wysłuchaniu dialogów uczniowie zaznaczają w tekście zielonym kolorem części ciała, o których mówią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca indywidualna
Następnie uczniowie otrzymują ilustracje oraz podpisy, które należy ze sobą odpowiednio połączyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i pokazywanie znaczenia zdań, które usłyszą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, np. grę w piłkę, koszykówkę, malowanie, granie w tenisa
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat różnych kontuzji i wynikających z nich ograniczeń. Zapisuje na tablicy zdania, np. Mein Bein tut mir nicht mehr weh. Ich kann wieder Fußball spielen. Następnie prezentuje karty obrazkowe, a uczniowie wybierają właściwe, pasujące do treści zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje wierszyk o ufoludkach Agi i Eni (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
Uczniowie słuchają ponownie wierszyka i bawią się w teatr lalkowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w parach
karta pracy z ćwiczeniami z e‑materiału
Zadanie można wykonać na tabletach lub na kartkach przygotowanych wcześniej na podstawie e‑materiału.
Uczniowie utrwalają tekst wierszyka: najpierw dialog między Boto a Agim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2), a następnie wymianę zdań między Boto a Eni (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Następnie uczniowie grają w jednorękiego bandytę i decydują, czy trzy elementy (dwa zdania oraz rysunek) do siebie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
Uczniowie słuchają tekstu i czytają wyróżnione fragmenty wierszyka (e‑materiał, Multimedium, polecenie 5).
plenum, chór
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o uzupełnienie listu do babci. Dzieci przepisują tekst do zeszytu i uzupełniają go właściwymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
15 min
Zadanie można wykonać na tabletach lub przygotować papierowe puzzle z e‑materiału.
Następnie uczniowie układają puzzle i czytają na głos minidialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
Uczniowie zadają sobie pytanie: Wie geht es dir? i udzielają na nie odpowiedzi zgodnie ze swoim nastrojem. W przypadku trudności uczniowie mogą sięgnąć do dialogów zaprezentowanych w części Przeczytaj.
Na koniec lekcji każdy uczeń przygotowuje krótką wypowiedź, w której podaje, co go już nie boli oraz co może znowu robić (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel sygnalizuje koniec lekcji i żegna się z uczniami.
plenum
łańcuszek
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0