Numer e‑materiału: 1.3.11.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wie geht es dir? / Jak się masz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania swojego samopoczucia

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, dziękuje);
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • udziela odpowiedzi na pytanie dotyczące samopoczucia;

  • uzasadnia swoją odpowiedź.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • poznaje wierszyk z innego obszaru kulturowego;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • ma możliwość rozwijania motoryki własnego ciała.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • karty obrazkowe;

  • plakat;

  • plik audio: wierszyk;

  • maskotki;

  • scenka sytuacyjna;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio wierszyk);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłeczka;

  • ilustracje;

  • karty obrazkowe;

  • maskotki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wierszyk)

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie, pracując w parach, przygotowali krótką scenkę na temat samopoczucia: tego, co ich boli lub nie, co mogą robić lub czego nie mogą robić. Uczniowie prezentują scenkę na forum klasy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów słowami: Wie geht es dir? Zadaje to pytanie, rzucając w kierunku ucznia miękką piłeczką.

plenum

15 min

w kręgu,

miękka piłeczka

Uczniowie udzielają odpowiedzi, korzystając ze znanych zwrotów: Danke, prima, mir geht’s gut, schlecht, so lala

Nauczyciel prezentuje dialog: Wie geht es dir? Ach, meine Hand tut mir weh i pokazuje znaczenie tego zdania gestem (może użyć maskotki).

maskotka

Uczniowie przepisują temat lekcji do zeszytu.

kserokopia dialogu

Nauczyciel prezentuje nagranie, uczniowie śledzą tekst i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel omawia z uczniami przedstawioną sytuację i pyta, czy mieli podobne doświadczenia, np. kontuzje, wypadki.

Po wysłuchaniu dialogów uczniowie zaznaczają w tekście zielonym kolorem części ciała, o których mówią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Następnie uczniowie otrzymują ilustracje oraz podpisy, które należy ze sobą odpowiednio połączyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i pokazywanie znaczenia zdań, które usłyszą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, np. grę w piłkę, koszykówkę, malowanie, granie w tenisa

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat różnych kontuzji i wynikających z nich ograniczeń. Zapisuje na tablicy zdania, np. Mein Bein tut mir nicht mehr weh. Ich kann wieder Fußball spielen. Następnie prezentuje karty obrazkowe, a uczniowie wybierają właściwe, pasujące do treści zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wierszyk o ufoludkach Agi i Eni (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

Uczniowie słuchają ponownie wierszyka i bawią się w teatr lalkowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

karta pracy z ćwiczeniami z e‑materiału

Zadanie można wykonać na tabletach lub na kartkach przygotowanych wcześniej na podstawie e‑materiału. 

Uczniowie utrwalają tekst wierszyka: najpierw dialog między Boto a Agim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2), a następnie wymianę zdań między Boto a Eni (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Następnie uczniowie grają w jednorękiego bandytę i decydują, czy trzy elementy (dwa zdania oraz rysunek) do siebie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Uczniowie słuchają tekstu i czytają wyróżnione fragmenty wierszyka (e‑materiał, Multimedium, polecenie 5).

plenum, chór

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o uzupełnienie listu do babci. Dzieci przepisują tekst do zeszytu i uzupełniają go właściwymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

15 min

Zadanie można wykonać na tabletach lub przygotować papierowe puzzle z e‑materiału. 

Następnie uczniowie układają puzzle i czytają na głos minidialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Uczniowie zadają sobie pytanie: Wie geht es dir? i udzielają na nie odpowiedzi zgodnie ze swoim nastrojem. W przypadku trudności uczniowie mogą sięgnąć do dialogów zaprezentowanych w części Przeczytaj.

Na koniec lekcji każdy uczeń przygotowuje krótką wypowiedź, w której podaje, co go już nie boli oraz co może znowu robić (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Nauczyciel sygnalizuje koniec lekcji i żegna się z uczniami.

plenum

łańcuszek

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów słowami: Wie geht es dir? Zadaje to pytanie, rzucając w kierunku ucznia miękką piłeczką.

plenum

15 min

w kręgu,

miękka piłeczka

Uczniowie udzielają odpowiedzi, korzystając ze znanych zwrotów: Danke, prima, mir geht’s gut, schlecht, so lala

Nauczyciel prezentuje dialog: Wie geht es dir? Ach, meine Hand tut mir weh i pokazuje znaczenie tego zdania gestem (może użyć maskotki).

maskotka

Uczniowie przepisują temat lekcji do zeszytu.

kserokopia dialogu

Nauczyciel prezentuje nagranie, uczniowie śledzą tekst i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel omawia z uczniami przedstawioną sytuację i pyta, czy mieli podobne doświadczenia, np. kontuzje, wypadki.

Po wysłuchaniu dialogów uczniowie zaznaczają w tekście zielonym kolorem części ciała, o których mówią Ben i Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Następnie uczniowie otrzymują ilustracje oraz podpisy, które należy ze sobą odpowiednio połączyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów o powstanie i pokazywanie znaczenia zdań, które usłyszą (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, np. grę w piłkę, koszykówkę, malowanie, granie w tenisa

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat różnych kontuzji i wynikających z nich ograniczeń. Zapisuje na tablicy zdania, np. Mein Bein tut mir nicht mehr weh. Ich kann wieder Fußball spielen. Następnie prezentuje karty obrazkowe, a uczniowie wybierają właściwe, pasujące do treści zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wierszyk o ufoludkach Agi i Eni (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

Uczniowie słuchają ponownie wierszyka i bawią się w teatr lalkowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

karta pracy z ćwiczeniami z e‑materiału

Zadanie można wykonać na tabletach lub na kartkach przygotowanych wcześniej na podstawie e‑materiału. 

Uczniowie utrwalają tekst wierszyka: najpierw dialog między Boto a Agim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2), a następnie wymianę zdań między Boto a Eni (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Następnie uczniowie grają w jednorękiego bandytę i decydują, czy trzy elementy (dwa zdania oraz rysunek) do siebie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Uczniowie słuchają tekstu i czytają wyróżnione fragmenty wierszyka (e‑materiał, Multimedium, polecenie 5).

plenum, chór

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o uzupełnienie listu do babci. Dzieci przepisują tekst do zeszytu i uzupełniają go właściwymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

15 min

Zadanie można wykonać na tabletach lub przygotować papierowe puzzle z e‑materiału. 

Następnie uczniowie układają puzzle i czytają na głos minidialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Uczniowie zadają sobie pytanie: Wie geht es dir? i udzielają na nie odpowiedzi zgodnie ze swoim nastrojem. W przypadku trudności uczniowie mogą sięgnąć do dialogów zaprezentowanych w części Przeczytaj.

Na koniec lekcji każdy uczeń przygotowuje krótką wypowiedź, w której podaje, co go już nie boli oraz co może znowu robić (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Nauczyciel sygnalizuje koniec lekcji i żegna się z uczniami.

plenum

łańcuszek

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec