Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie drogą elektrolizy wybranych pierwiastków

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

9) projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których drogą elektrolizy otrzyma np. wodór, tlen, chlor, miedź;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje doświadczenie chemiczne polegające na elektrolizie stopionego chlorku ołowiu(II);

  • opisuje obserwacje i wyciąga wnioski;

  • pisze równania reakcji elektrodowych;

  • podaje przykłady innych metali, które mogą być otrzymane drogą elektrolizy.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • eksperyment chemiczny;

  • symulacja interaktywna;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika termometr.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Co się stanie, jeżeli do elektrod zanurzonych w roztworze stopionego elektrolitu, w którym występują wolne jony, podłączy się zewnętrzne źródło prądu stałego o odpowiednim napięciu?

  2. Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jakie pierwiastki chemiczne można otrzymać drogą elektrolizy?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Elektroliza stopionego chlorku ołowiu(II)”. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystenta, którzy w jego obecności przeprowadzą eksperyment, rozdaje karty pracy uczniom. Uczniowie asystenci wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji opisanej w karcie pracy. Pozostali uczniowie rysują schemat doświadczenia, obserwują przebieg eksperymentu i zapisują w kartach pracy. Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja obserwacji i ustalenie wspólnych wniosków oraz zapisanie odpowiednich równań reakcji chemicznych. Przykładowe odpowiedzi:

  • Obserwacje: papierek jodoskrobiowy zabarwił się na granatowo. Stopiona masa przeszła po ostygnięciu w ciało stałe barwy szaroniebieskiej.

  • Wniosek: gazem wydzielającym się na anodzie jest chlor. Zabarwienie papierka jodoskrobiowego wynika z tego, że w reakcji jodku potasu z chlorem powstaje jod, który ze skrobią tworzy związek o zabarwieniu granatowym. Otrzymanym na katodzie produktem jest ołów.

Anoda: 2 Cl−→ Cl 2 + 2eIndeks górny −
Katoda: Pb 2 + + 2 eIndeks górny −→ Pb
Reakcja sumaryczna: PbCl 2 ( s t o p . ) → Pb(s) + Cl 2 (g )
Podczas elektrolizy następuje wędrówka kationów ołowiu do katody (-), które ulegają redukcji oraz anionów chlorkowych do anody (+), gdzie ulegają utlenieniu. Na katodzie wydziela się ołów, a na anodzie chlor.

  1. Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z symulacją interaktywną. Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie symulacji elektrolizy stopionego NaCl , a następnie udzielenie odpowiedzi na pytania. Chętni uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy celem weryfikacji pod względem merytorycznym.

  2. Uczniowie w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale, wyszukują odpowiedzi na pytanie: Jakie pierwiastki chemiczne można otrzymać podczas elektrolizy? Uczniowie konfrontują pozyskane informacje z wcześniejszymi wypowiedziami w fazie wstępnej.

  3. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie zapisać równania reakcji elektrodowych oraz sumaryczne równanie reakcji zachodzących podczas elektrolizy stopionego chlorku sodu oraz bromku potasu.

  2. Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulację interaktywną uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub mogą jej użyć podczas lekcji powtórzeniowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to narzędzie celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Co to jest elektroliza? Czy elektroliza stopionego chlorku sodu to proces samorzutny czy wymuszony? Jakie reakcje elektrodowe zachodzą na katodzie i anodzie podczas elektrolizy stopionego chlorku sodu? Jakie metale można otrzymać drogą elektrolizy?

  3. Karta pracy ucznia:

Re3cbMIRuNQdy

Plik PDF o rozmiarze 81.31 KB w języku polskim