Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Dandyzm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia etymologię słowa dandyzm i jego główne cechy;
wskazuje miejsca rozwoju dandyzmu europejskiego i nazwiska przedstawicieli;
zestawia wizerunki dandysa z obrazów malarskich;
wyjaśnia, dlaczego dandyzm jest określany „gestem metafizycznym”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
tablica interaktywna lub rzutnik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel przed lekcją prosi uczniom, by przejrzeli dostępne magazyny modowe dla mężczyzn, by na podstawie zdjęć wypisali najważniejsze cechy stylu, a także reprezentowanej postawy. Sugeruje także, by uczniowie wyszukali interesujące wywiady z kreatorami mody.
Faza wprowadzająca
Uczniowie prezentują zebrane materiały i swoje notatki. Cały zespół klasowy sporządza listę cech mody współczesnego mężczyzny, które uczniowie wskazywali najczęściej. Nauczyciel pyta uczniów, czy moda może być także rodzajem idei? W następnym kroku uczniowie wypisują przymiotniki oddające te cechy, np.: elegancki, nonszalancki, zbuntowany.
Po ogólnoklasowej dyskusji nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie poświęcona zjawisku dandyzmu, rozwijającego się w XIX wieku. Prezentuje „Wprowadzenie”, podaje cele lekcji i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią „Przeczytaj”. Uczniowie skupiają swoją uwagę przede wszystkim na pochodzeniu terminu „dandyzm” oraz historii rozwoju tej postawy społecznej. Ponadto poznają przykłady polskich dandysów.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z dwuczęściowym wykładem prof. Michała Kuziaka na temat rozwoju dandyzmu i wykonują polecenia najpierw do pierwszej części poświęconej rozwojowi dandyzmu w dziewiętnastowiecznej Anglii, a następnie do drugiej - o dandyzmie we Francji, także dekadentyzmie. Polecenie 2 lub 3 w drugiej części wykładu może zostać polecone jako praca domowa, ale ważne jest, by zwrócić uwagę uczniów na ostatni akapit sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie podczas pracy z multimedium dokonują zestawienia obrazów malarskich prezentujących dandsysów. Ponadto w wybranych fragmentach literackich wskazują cechy dandysa, zarówno jego wyglądu jak i usposobienia. Zastanawiają się także nad tym, czy dobrane przez nich na początku lekcji przymiotniki pasują także do dziewiętnastowiecznego dandysa.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel może przedstawić uczniom przykłady współczesnych dandysów, jednocześnie powracając do wniosków z fazy wprowadzającej. Propozycje:
Włoski współczesny dandys Massimiliano Mocchia di Coggiola – działacz społeczny, którego przeróżne kreacje można zobaczyć w mediach społecznościowych.
Nowojorski muzyk jazzowy Dandy Wellington.
Polski pisarz i tłumacz Jacek Dehnel.
Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się wizerunkiem tych współczesnych dandysów i zaproponować podsumowującą lekcję dyskusję. Uczniowie mogą zaproponować własne przykłady współczesnych dandysów i uzasadnić swoje wybory, posługując się definicją dandyzmu poznaną na lekcji.
Materiały dodatkowe:
Radosław Okulicz‑Kozaryn, Mała historia dandyzmu, Poznań 1995.
Rafał Księżyk, Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach, Wołowiec 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.