Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio
Przedmiot: geografia
Temat: Jak wielki jest Wszechświat? Odległości we Wszechświecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
5) kształtuje wyobrażenie o ogromie i złożoności Wszechświata, obserwując ciała niebieskie na zdjęciach i mapach kosmosu, prowadzi obserwacje gwiazdozbiorów nieba północnego, dostrzega piękno i harmonię Wszechświata oraz Ziemi widzianej z kosmosu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia ustalenia dotyczące odległości w Układzie Słonecznym, Drodze Mlecznej i we Wszechświecie,
przedstawia fakty i przykłady badań, które doprowadziły do dzisiejszego poziomu wiedzy o Układzie Słonecznym, Drodze Mlecznej i Wszechświecie.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica
Materiały pomocnicze
M. Jaroszyński, Galaktyki i budowa Wszechświata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
J.M. Kreiner, Astronomia z astrofizyką, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją
Na lekcji poprzedzającej zajęcia nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji Przeczytaj w zakresie dotyczącym polecenia 2.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Prowadzący zadaje uczniom pytania z zakresu tematu lekcji. Moderuje dyskusję. Omówiony zostaje problem ekspansji czasoprzestrzennej Wszechświata.
Faza realizacyjna
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 4 i 6, a następnie wybrane osoby prezentują sposób uzyskania wyniku. W parach lub grupach uczniowie wykonują ćwiczenie 8.
Nauczyciel pyta uczniów, która z teorii dotycząca Wszechświata (skończony/nieskończony) bardziej do nich przemawia. Następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel pyta wypowiadających się uczniów, dlaczego wybrali tę, a nie inną teorię.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Każdej przydziela jeden obiekt we Wszechświecie (gwiazda, galaktyka itd.) i prosi o ustalenie jego odległości od Drogi Mlecznej lub Słońca. Uczniowie powinni skorzystać z dodatkowych źródeł informacji, a następnie samodzielnie przeliczyć jednostkę na inne (np. parseki na AU, lata świetlne itd.).
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności i wiedzę.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, podsumowuje pracę uczniów. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Odszukaj informacje o wybranej galaktyce. Napisz, jaka odległość dzieli ją od Drogi Mlecznej. Następnie wybierz gwiazdę znajdującą się w tej galaktyce i zapisz, jaka odległość dzieli ją od naszego Słońca. Przelicz jednostki na parseki, jednostki astronomiczne oraz lata świetlne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animację 3D można wykorzystać podczas innych lekcji z działu Ziemia we Wszechświecie (zakres podstawowy: II). Uczeń może wykorzystać animację do powtórzenia materiału, a także podczas wykonywania praca domowej (przypomnienie jednostek).