Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia działania III koalicji antyfrancuskiej oraz strategie wojenne stosowane przez Napoleona;
charakteryzuje przebieg i znaczenie bitwy pod Austerlitz;
przedstawia polityczne skutki zwycięstwa Napoleona pod Austerlitz.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz pierwszym z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i w filmie.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Na podstawie przebiegu bitwy pod Austerlitz opisz taktykę wojskową Napoleona” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. W podobny sposób wykonują kolejne polecenie, przedstawiając przyczyny przegranej wojsk koalicji antyfrancuskiej. Prowadzący weryfikuje poprawność uczniowskich odpowiedzi, korygując je w razie potrzeby.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z ostatnim z filmów. Klasa dzieli się na małe grupy do pięciu osób. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń nr 6 i 7. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz”. Na koniec nauczyciel poleca chętnemu uczniowi podsumowanie lekcji i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i dokonuje oceny pracy uczniów, w tym osób prezentujących swoje prace na początku lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. Monika Senkowska‑Gluck, Warszawa 1988.
J. Tulard, Napoleon – mit zbawcy, przeł. K. Dunin, Warszawa 2003.
A. Zahorski, Napoleon, Warszawa 1985.
R. Bielecki, Encyklopedia wojen napoleońskich, Warszawa 2001.
R. Bielecki, Austerlitz 1805, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Animacja” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w grupach lub samodzielnie.