Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
1) charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) wyodrębnia etapy ekspansji Francji i omawia proces tworzenia kolejnych antynapoleońskich koalicji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia działania III koalicji antyfrancuskiej oraz strategie wojenne stosowane przez Napoleona;

  • charakteryzuje przebieg i znaczenie bitwy pod Austerlitz;

  • przedstawia polityczne skutki zwycięstwa Napoleona pod Austerlitz.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz pierwszym z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i w filmie.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.

  2. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Na podstawie przebiegu bitwy pod Austerlitz opisz taktykę wojskową Napoleona” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. W podobny sposób wykonują kolejne polecenie, przedstawiając przyczyny przegranej wojsk koalicji antyfrancuskiej. Prowadzący weryfikuje poprawność uczniowskich odpowiedzi, korygując je w razie potrzeby.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z ostatnim z filmów. Klasa dzieli się na małe grupy do pięciu osób. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń nr 6 i 7. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Wojna z III koalicją antyfrancuską. Austerlitz”. Na koniec nauczyciel poleca chętnemu uczniowi podsumowanie lekcji i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i dokonuje oceny pracy uczniów, w tym osób prezentujących swoje prace na początku lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. Monika Senkowska‑Gluck, Warszawa 1988.

J. Tulard, Napoleon – mit zbawcy, przeł. K. Dunin, Warszawa 2003.

A. Zahorski, Napoleon, Warszawa 1985.

R. Bielecki, Encyklopedia wojen napoleońskich, Warszawa 2001.

R. Bielecki, Austerlitz 1805, Warszawa 1993.

Wskazówki metodyczne:

Informacje z sekcji „Animacja” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w grupach lub samodzielnie.