Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kazusy prawa rzeczowego i spadkowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i karne; wskazuje, w jakim kodeksie obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy; interpretuje przepisy prawne;
5) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne prawa rzeczowego i spadkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (własność, formy nabycia własności, spadek, dziedziczenie ustawowe i testamentowe, zachowek).
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
9) wyjaśnia instytucje prawne prawa rzeczowego w Rzeczypospolitej Polskiej (współwłasność łączna i ułamkowa; ruchomość i nieruchomość; użytkowanie wieczyste, użytkowanie, posiadanie, służebność, zastaw, hipoteka);
10) wyjaśnia instytucje prawne prawa spadkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (spadkobierca; formy testamentu; przyjęcie i odrzucenie spadku);
11) analizuje kazusy z zakresu prawa rzeczowego i spadkowego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje najważniejsze pojęcia prawa rzeczowego;
charakteryzuje reguły rządzące prawem spadkowym;
porównuje typowe sytuacje z obszaru prawa rzeczowego i spadkowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
jakie znają instytucje prawa rzeczowego?
co według nich reguluje prawo spadkowe?
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
najważniejszych pojęć prawa rzeczowego;
najważniejszych instytucji prawa spadkowego;
typowych sytuacji z obszaru prawa rzeczowego i spadkowego.
2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Czy można kogoś pozbawić prawa do dziedziczenia?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
najważniejszych pojęć prawa rzeczowego;
najważniejszych instytucji prawa spadkowego.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozwiązują quiz w sekcji „Gra interaktywna”.
2. Wykonanie ćwiczeń do gry interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o prawie rzeczowym i spadkowym.