Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje prawne prawa zobowiązaniowego w RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

12) wyjaśnia instytucje prawne prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (wierzytelność, dług; wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania; odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje, czym jest prawo zobowiązaniowe;

  • charakteryzuje zobowiązanie i jego elementy;

  • porównuje odpowiedzialność deliktową i kontraktową;

  • analizuje wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania, jak rozumieją:

  • prawo zobowiązaniowe;

  • zobowiązanie i jego elementy;

  • odpowiedzialność deliktową i kontraktową;

  • wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.

Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • czym jest prawo zobowiązaniowe;

  • czym jest zobowiązanie i jego elementy;

  • odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej;

  • wykonania zobowiązań i skutki ich niewykonania.

2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Jakie instytucje prawa zobowiązaniowego spotykamy w codziennym życiu?

3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • prawa zobowiązaniowego, zobowiązania i jego elementów;

  • odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej;

  • wykonania zobowiązań i skutków ich niewykonania.

Faza podsumowująca

1. Rozwiązanie gry interaktywnej.

2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do gry (1–3).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach prawnych prawa zobowiązaniowego w RP.