Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje prawne prawa zobowiązaniowego w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
12) wyjaśnia instytucje prawne prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (wierzytelność, dług; wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania; odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, czym jest prawo zobowiązaniowe;
charakteryzuje zobowiązanie i jego elementy;
porównuje odpowiedzialność deliktową i kontraktową;
analizuje wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania, jak rozumieją:
prawo zobowiązaniowe;
zobowiązanie i jego elementy;
odpowiedzialność deliktową i kontraktową;
wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest prawo zobowiązaniowe;
czym jest zobowiązanie i jego elementy;
odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej;
wykonania zobowiązań i skutki ich niewykonania.
2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Jakie instytucje prawa zobowiązaniowego spotykamy w codziennym życiu?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
prawa zobowiązaniowego, zobowiązania i jego elementów;
odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej;
wykonania zobowiązań i skutków ich niewykonania.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie gry interaktywnej.
2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do gry (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach prawnych prawa zobowiązaniowego w RP.