Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Krtań – budowa i znaczenie narządu głosu w ewolucji społeczności zwierzęcych i ludzkiej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz budowę krtani.
Wyjaśnisz, jak powstaje głos.
Określisz znaczenie narządu głosu w porozumiewaniu się zwierząt.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z modelem 3D;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Krtań – budowa i znaczenie narządu głosu w ewolucji społeczności zwierzęcych i ludzkiej”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o krótkie opisanie funkcji krtani z uwzględnieniem jej budowy anatomicznej. Uczniowie prezentują funkcje krtani, odnosząc się do modelu 3D zawartego w e‑materiale, wyświetlonego przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa na podstawie e‑materiału przygotowuje zestaw pięciu pytań. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby służy pomocą. Zwraca uwagę, aby pytania były problemowe, a nie pamięciowe. Koryguje wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel tworzy nowe grupy tak, aby w każdej znalazła się jedna osoba z każdej grupy poprzedniej. Każdy członek zespołu zadaje pytanie przygotowane przez swój zespół, pozostali odpowiadają na nie.Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Audiobook”. Uczniowie odczytują polecenie 2 („Wyjaśnij, w jaki sposób krtań chroni przed zachłyśnięciem”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać cechy ułożenia fałdów głosowych podczas wymawiania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych) i nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jak podczas głośnego mówienia zachowują się fałdy głosowe, z uwzględnieniem ciśnienia powietrza przechodzącego przez krtań), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Uczniowie oceniają, które cele sformułowane na początku lekcji udało im się osiągnąć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 2, 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.