Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Helpful Assistants / Pomocni sprzedawcy
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, II.7, III.1, III.3, III.4, III.6, V.1, V.4, VII.8, VII.15, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zakupami i obsługą klienta.
Uczeń wie jakich środków leksykalnych użyć podczas zakupów w charity shop.
Uczeń umie scharakteryzować pracę w charity shop.
Uczeń opisuje zasady działania organizacji charytatywnych.
Uczeń potrafi przeanalizować i przedstawić plusy i minusy pracy w charakterze wolontariusza w organizacji charytatywnej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje społeczne i obywatelskie, pogłębia wrażliwość na kwestie społeczne, takie jak nierówności ekonomiczne.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat organizacji charytatywnych.
Uczeń rozwija świadomość własnych możliwości zaangażowania się w działalność charytatywną jako wolontariusz/wolontariuszka.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
praca z tekstem
ćwiczenia przedmiotowe
praca z audiobookiem
dyskusja w parach
dyskusja klasowa
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
karty ćwiczeń interaktywnych
plik audio
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją uczniowie wynotowują trzy cele charytatywne, które uważają za najważniejsze i zapisują uzasadnienie. Wyszukują podstawowe informacje o lokalnych, krajowych, europejskich lub ogólnoświatowych organizacjach, które na tych celach się skupiają.
Na początku lekcji uczniowie prezentują najbardziej, według nich, wartościowe cele i wymieniają organizacje. Podają własne przykłady.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Charity Shops i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do właściwych fragmentów tekstu.
Uczniowie uzupełniają na tablicy multimedialnej zdania w Exercise 4 (Przeczytaj).
Nauczyciel podkreśla zdanie: Nowadays used things are called pre‑owned or even pre‑loved, a następnie uczniowie w niewielkich grupach rozmawiają na temat tego, które z posiadanych przez nich rzeczy mogliby oddać do charity shop. Reprezentanci grup relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie łączą wyrażenia w Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie słuchają nagrania i oceniają, czy zdania w Exercise 2 (Plik audio) są prawdziwe, czy fałszywe. Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i grupują czynności w Exercise 3 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 i 5 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Pracując w parach, uczniowie rozmawiają i odpowiadają na pytania:
Would you like to work as a volunteer?
What are the pluses and the minuses of the job?
Would you like to work in a charity shop such as the one described by Vanessa? Why? Why not?
Po zakończeniu rozmów podają na forum klasy argumenty dotyczące plusów i minusów pracy wolontariusza/wolontariuszki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You and your schoolmates are planning to organise a garage sale to raise money for an animal shelter. Prepare an ad in which you:
explain what you want to raise money for;
ask your schoolmates to donate used items for the garage sale;
inform when and where the event will take place.
Your ad should be 50 –120 words long.
Uczniowie słuchają nagrania z e‑materiału i dopisują akapit na temat najbardziej, z perspektywy Vanessy, wyjątkowego i pamiętnego dnia w jej karierze. Polecenie: Listen to the podcast in e‑materiał again. Write an additional paragraph describing your most memorable day at the charity shop. Here are some possible events to describe: serving an unusual customer, breaking something, finding a treasure item, etc.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają nagrania z e‑materiału i dopisują akapit na temat najbardziej, z perspektywy Vanessy, wyjątkowego i pamiętnego dnia w jej karierze. Polecenie: Listen to the podcast in e‑materiał again. Write an additional paragraph describing your most memorable day at the charity shop. Here are some possible events to describe: serving an unusual customer, breaking something, finding a treasure item, etc.