Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Inside a Shopping Mall / Wizyta w centrum handlowym

Grupa docelowa: klasa 8 SP

Podstawa programowa:

cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

treść nauczania – cele szczegółowe I.7, II.5, III.4, III.6, V.2, V.5, V.6, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  2. [K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. [K4] Kompetencje cyfrowe.

  4. [K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sklepami i zakupami.

  2. Uczeń potrafi opisać wizytę w centrum handlowym i sposoby korzystania z jego oferty.

  3. Uczeń rozróżnia shopping mall od department store.

  4. Uczeń potrafi uzasadnić swoje preferencje spędzania czasu w centrum handlowym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.

  2. Uczeń kształtuje świadomość schematów konsumenckich.

Strategie uczenia się::

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania::

  1. podejście komunikacyjne;

  2. metoda kognitywna;

  3. grywalizacja, konstruktywizm;

  4. konektywizm;

  5. podejście humanistyczne.

Formy zajęć::

  1. praca w parach;

  2. praca w grupach;

  3. praca indywidualna;

  4. praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne::

  1. gra edukacyjna;

  2. zestaw ćwiczeń interaktywnych.

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie What do you do when you go to the shopping mall? (Przeczytaj) i pyta uczniów: Do you like shopping? Do you go to shopping malls? What do you usually do there? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What We Do at the Shopping Mall i sprawdzają, czy zaproponowane przez nich w pkt. 1 fazy wprowadzającej sposoby spędzania czasu w centrum handlowym pokrywają się z tymi podanymi w tekście.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  4. Uczniowie uzupełniają luki w Exercise 4 (Przeczytaj) i odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. Pracując w parach, uczniowie rozmawiają, relacjonując sobie nawzajem swoją ostatnią (prawdziwą lub wymyśloną) wizytę w centrum handlowym: The last time I went to a shopping mall, I first did X, then did Y

  6. W ramach przygotowania do pracy z multimedium, uczniowie rozmawiają na forum klasy na temat zdjęcia How much do you know about shopping malls? (Gra edukacyjna) a następnie łączą wyrażenia w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy pierwszy poziom krzyżówki (Gra edukacyjna) Kolejne osoby odczytują definicje i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Następnie, w parach rozwiązują drugi poziom krzyżówki i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Trzeci poziom krzyżówki rozwiązują wspólnie z nauczycielem na tablicy.

  8. Na podstawie informacji z gry uczniowie wykonują w parach na urządzeniach mobilnych Exercise 2, 34 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w grupach trzy-, czteroosobowych, zbierając argumenty dla obu wersji odpowiedzi na pytanie: What are the pluses and minuses of spending time at shopping malls? Po zakończeniu pracy każda grupa prezentuje listę plusów i minusów spędzania czasu w centrach handlowych, a nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy. Uczniowie decydują, które argumenty są najbardziej przekonujące. Which arguments for or against do you find the most convincing? Why? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Pozostając w grupach, uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się): Do you like shopping? (Why/why not?) How often do you go shopping? / What shops do you usually visit? Why? / What shops don't you like to visit at all? Why? Po zakończeniu rozmów, przedstawiciele grup relacjonują opinie kolegów i koleżanek na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

Yesterday there was the grand opening of a new shopping mall in your town. You went to see it. Write an email to your friend from England, in which:

  1. tell him/her what shops one can find in the mall;

  2. inform him/her whether there’s a food court;

  3. describe what part of the mall was your favourite.

Your answer should be 50–120 words long.

  1. Uczniowie dopisują dwa dodatkowe hasła do krzyżówki.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie piszą własne zdania ze słownictwem z trzeciego poziomu krzyżówki.