Dla nauczyciela
Scienariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela, wykonanie doświadczenia w wirtualnym laboratorium, wykonanie rzeczywistego doświadczenia |
Formy zajęć: | wykład informacyjny, praca z aplikacją komputerową (WL), pomiary i wspólna analiza wyników. |
Środki dydaktyczne: | do wykonania rzeczywistego doświadczenia: palnik turystyczny, wazelina, kilkanaście spinaczy biurowych, kilka prętów wykonanych z różnych materiałów o różnych powierzchniach przekroju poprzecznego, stopery; |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiuje się przewodnictwo właściwe”, „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych cieczy”, „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zapowiedział, że tematem kolejnej będzie „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych” i poprosił uczniów o zapoznanie się z częścią „Warto przeczytać” materiału o tym samym tytule oraz o zapoznanie się z dołączonym do materiału wirtualnym laboratorium (WL) i przeprowadzenie najprostszych, sugerowanych w instrukcji, obserwacji. Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na tablicy wzoru na szybkość przenoszenia ciepła wzdłuż pręta o zadanym polu przekroju poprzecznego i zadanej długości (). Uczniowie omawiają poszczególne zmienne występujące w tym wzorze. Nauczyciel podsumowuje dyskusję uczniów, wprowadzając pojęcie przewodnictwa cieplnego, jako parametru charakteryzującego zdolność określonego materiału do przewodzenia ciepła i prosi uczniów o zdanie relacji z obserwacji, które poczynili podczas domowych eksperymentów z WL. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Który z badanych materiałów (grafit, miedź, czy marmur) jest lepszym przewodnikiem ciepła i dlaczego? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, przy asyście uczniów, przeprowadza rzeczywiste doświadczenie opisane w Poleceniu 2. w części pt. Wirtualne‑Laboratorium WL‑I. Jeśli jest wystarczająca ilość zestawów doświadczalnych, uczniów można podzielić na kilka grup i wykonywać doświadczenie równolegle, na kilku stanowiskach. W tym drugim przypadku, wyniki, zamiast na tablicy, mogą być zapisywane we współdzielonym pliku (np. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym online), który powinien być wcześniej przygotowany przez nauczyciela i powinien umożliwiać konstrukcję wykresów i porównanie różnych serii pomiarowych, dla różnych materiałów. Po zakończeniu obserwacji i pomiarów nauczyciel pokazuje uczniom, w jaki sposób można porównać wyniki dla różnych materiałów i/lub uzyskane na różnych stanowiskach pomiarowych. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują, w jaki sposób na podstawie wykonanych pomiarów można wnioskować o przewodnictwie cieplnym materiałów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie zostają poproszeni o sporządzenie notatki podsumowującej obserwacje i wnioski z wykonanego eksperymentu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane jako przygotowanie do przeprowadzenia rzeczywistego eksperymentu mającego na celu zbadanie przewodnictwa cieplnego ciał stałych. Z uwagi na wykorzystanie w aplikacji WL kamery termowizyjnej, MB może być również wykorzystane podczas lekcji nt. promieniowania cieplnego. |