Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak umiera Izolda – nawiązanie do średniowiecznego romansu w wierszu Haliny Poświatowskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne:
Przypomnisz uniwersalne sensy utworu o Tristanie i Izoldzie.
Przeanalizujesz poetykę wiersza Haliny Poświatowskiej.
Porównasz Dzieje Tristana i Izoldy z wierszem Haliny Poświatowskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat miłości zakazanej, tragicznej i nieszczęśliwej. Pyta o to, czy uczniowie znają przykłady takich historii. Młodzież opowiada o doświadczeniach życiowych oraz o bohaterach literackich i filmowych. Nauczyciel z uczniami wspólnie rozważa też, kiedy miłość przyczynia się do utraty sensu życia, zagubienia się.
Nauczyciel zapisuje na tablicy sformułowania:
- Niepewność: Warto kochać?
- Pewność: Warto kochać!
Uczniowie wybierają sformułowanie i uzasadniają swoje stanowisko. Posługują się słownictwem adekwatnym do myśli zawartej w pytaniu (Warto kochać?) lub wykrzyknieniu (Warto kochać!).Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel odtwarza nagranie. Następnie uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani przedstawiciele dwójek prezentują odpowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenia od 1 do 7. Drużyna, która zrobi to szybciej, przedstawia odpowiedzi. Jeśli wszystkie są poprawne, nauczyciel może ocenić pracę zespołu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
Jakie są uniwersalne sensy zawarte w utworze Tristan i Izolda?
O czym jest wiersz Haliny Poświatowskiej omawiany podczas zajęć?
W jaki sposób wiersz Haliny Poświatowskiej nawiązuje do historii Tristana i Izoldy?
Praca domowa:
Dla chętnych: Przeczytaj Maladie i inne opowiadania Andrzeja Sapkowskiego i napisz streszczenie tekstu. Zwróć uwagę na to, które z elementów średniowiecznego romansu zostały wykorzystane przez współczesnego pisarza w opowiadaniu. Zastanów się nad kreacją głównych bohaterów, nad ich uczuciami i emocjami.
Napisz krótką, trzyzdaniową notatkę syntetyzującą na temat wymowy wiersza Haliny Poświatowskiej. Uwzględnij tematykę, stylistykę i świat przedstawiony wiersza.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Sapkowski, Maladie i inne opowiadania, Warszawa 2012.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Wskazówki metodyczne
Tekst Maladie i inne opowiadania może posłużyć jako punkt wyjścia do dyskusji na temat wpływu poprzednich epok na twórczość współczesnych autorów (zajęcia dodatkowe).
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.