Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Studium in Deutschland/Studiowanie w Niemczech

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1

Cel ogólny lekcji:

Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich preferencji związanych z podjęciem studiów na jednej z niemieckich uczelni.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie w miarę złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
III. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje dane o najlepszych uniwersytetach w Niemczech;

  • wykorzystuje słownictwo pozwalające na znalezienie odpowiedniego kierunku oraz wolnego miejsca na niemieckich uczelniach;

  • przedstawia informacje o najlepszych uniwersytetach w Niemczech.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,

  • pracuje z materiałami językowymi, z których korzystają jego rówieśnicy w DACHL.

  • odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada,

  • samodzielnie prezentuje ranking uniwersytetów w Niemczech,

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie języka w naturalnych kontekstach - ilustracja interaktywna;

  • ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach - artykuł prasowy online;

  • rozumienie informacji - czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej - przygotowanie notatek.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym;

  • eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – technika: burza mózgów; dyskusja;

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat niemieckich uczelni wyższych oraz zastanowienie się nad zaletami studiowania za granicą (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji Przeczytaj i wybierają (argumentując swój wybór) uczelnię, na której chcieliby podjąć studia.

  • Uczniowie wymieniają się informacjami na temat swoich wyborów w formie Klassenspaziergang: Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie w ciągu 10 minut rozmowy z jak największą liczbą partnerów (praca w parach). Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie informacji, które zapamiętali na temat wyborów swoich koleżanek i kolegów (praca w plenum).

  • Uczniowie czytają tekst jeszcze raz (jeżeli po przeprowadzonym Klassenspaziergang jest taka potrzeba) i wykonują kontrolnie Übung 1 polegające na wyszukiwaniu szczegółowych informacji.

  • Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i zastanawiają się, jakie informacje mogą być dla nich przydatne podczas poszukiwań interesującego ich kierunku studiów.

  • Uczniowie korzystając ze źródeł internetowych sporządzają porównawcze zestawienie uczelni wyższych z Niemiec oraz wybranego przez siebie innego kraju, np.: Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych itp. biorąc pod uwagę następujące kryteria występujące w tekście Die besten Unis in Deutschland, czyli: Die Universität mit den meisten Nobelpreisträgern/Die älteste Universität/Die Universität mit den meisten Studierenden/Die internationalste Universität (praca w grupach 4‑osobowych).

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie przedstawiają swoje zestawienia na forum klasy. Po zakończeniu prezentacji każdy uczeń odpowiada na wybrane pytanie: Welches Wissen/ /Gefühle/Schlussfolgerungen/...  nimmst du heute mit?

Praca domowa:

Uczeń przygotowuje prezentację multimedialną na temat zagranicznej uczelni wyższej, którą uważa za szczególnie atrakcyjną lub pisze rozprawkę na temat: Coraz więcej młodych Polaków podejmuje studia na uczelniach za granicą. Jakie są zalety i wady takiego rozwiązania?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: praktyczna pomoc w zrozumieniu znaczeń poszczególnych zakładek w  podobnych wyszukiwarkach; nauczyciel prosi o przejrzenie stron zagranicznych uczelni i uzyskania informacji na temat możliwości podjęcia studiów przez ucznia z Polski;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do już posiadanej wiedzy i połączenie jej z nową wiedzą; uczniowie zostają podzieleni losowo przez nauczyciela na grupy (według miast, z których nauczyciel wybrał uczelnie), wyszukują uczelnie znajdujące się w danym mieście oraz przygotowują ofertę dla uczniów z Polski;

  • po lekcji: wykorzystanie informacji do stworzenia własnej prezentacji, uczeń przygotowuje prezentację multimedialną na temat uczelni zagranicznej, na której chciałby studiować.

Wykaz źródeł:

  1. Hochschulkompass. Ein Angebot der Hochschulrektorenkonferenz, www.hochschulkompass.de.