Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Studium in Deutschland/Studiowanie w Niemczech
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich preferencji związanych z podjęciem studiów na jednej z niemieckich uczelni.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje dane o najlepszych uniwersytetach w Niemczech;
wykorzystuje słownictwo pozwalające na znalezienie odpowiedniego kierunku oraz wolnego miejsca na niemieckich uczelniach;
przedstawia informacje o najlepszych uniwersytetach w Niemczech.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
pracuje z materiałami językowymi, z których korzystają jego rówieśnicy w DACHL.
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada,
samodzielnie prezentuje ranking uniwersytetów w Niemczech,
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
rozumienie języka w naturalnych kontekstach - ilustracja interaktywna;
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach - artykuł prasowy online;
rozumienie informacji - czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - przygotowanie notatek.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów; dyskusja;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat niemieckich uczelni wyższych oraz zastanowienie się nad zaletami studiowania za granicą (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji Przeczytaj i wybierają (argumentując swój wybór) uczelnię, na której chcieliby podjąć studia.
Uczniowie wymieniają się informacjami na temat swoich wyborów w formie Klassenspaziergang: Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie w ciągu 10 minut rozmowy z jak największą liczbą partnerów (praca w parach). Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie informacji, które zapamiętali na temat wyborów swoich koleżanek i kolegów (praca w plenum).
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz (jeżeli po przeprowadzonym Klassenspaziergang jest taka potrzeba) i wykonują kontrolnie Übung 1 polegające na wyszukiwaniu szczegółowych informacji.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i zastanawiają się, jakie informacje mogą być dla nich przydatne podczas poszukiwań interesującego ich kierunku studiów.
Uczniowie korzystając ze źródeł internetowych sporządzają porównawcze zestawienie uczelni wyższych z Niemiec oraz wybranego przez siebie innego kraju, np.: Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych itp. biorąc pod uwagę następujące kryteria występujące w tekście Die besten Unis in Deutschland, czyli: Die Universität mit den meisten Nobelpreisträgern/Die älteste Universität/Die Universität mit den meisten Studierenden/Die internationalste Universität (praca w grupach 4‑osobowych).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przedstawiają swoje zestawienia na forum klasy. Po zakończeniu prezentacji każdy uczeń odpowiada na wybrane pytanie: Welches Wissen/ /Gefühle/Schlussfolgerungen/... nimmst du heute mit?
Praca domowa:
Uczeń przygotowuje prezentację multimedialną na temat zagranicznej uczelni wyższej, którą uważa za szczególnie atrakcyjną lub pisze rozprawkę na temat: Coraz więcej młodych Polaków podejmuje studia na uczelniach za granicą. Jakie są zalety i wady takiego rozwiązania?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: praktyczna pomoc w zrozumieniu znaczeń poszczególnych zakładek w podobnych wyszukiwarkach; nauczyciel prosi o przejrzenie stron zagranicznych uczelni i uzyskania informacji na temat możliwości podjęcia studiów przez ucznia z Polski;
w trakcie lekcji: odwołanie się do już posiadanej wiedzy i połączenie jej z nową wiedzą; uczniowie zostają podzieleni losowo przez nauczyciela na grupy (według miast, z których nauczyciel wybrał uczelnie), wyszukują uczelnie znajdujące się w danym mieście oraz przygotowują ofertę dla uczniów z Polski;
po lekcji: wykorzystanie informacji do stworzenia własnej prezentacji, uczeń przygotowuje prezentację multimedialną na temat uczelni zagranicznej, na której chciałby studiować.
Wykaz źródeł:
Hochschulkompass. Ein Angebot der Hochschulrektorenkonferenz, www.hochschulkompass.de.