Numer e‑materiału: 2.5.7.5

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Fabian kauft ein / Fabian robi zakupy

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność tworzenia listy zakupów oraz wypowiadania się o miejscach kupowania wybranych produktów

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy sklepów i produktów, które można w nich kupić;

  • analizuje mapę interaktywną pod kątem znajdujących się na niej sklepów;

  • tworzy listę składników potrzebnych do upieczenia szarlotki.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego oraz mapy interaktywnej;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym/cyfrowym;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, tworzenie opisu;

  • aktywizująca – burza mózgów, odgrywanie scenek;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pokazania uczniom zdjęcia przedstawiającego dziecko lub młodego człowieka na zakupach. Prosi uczniów o podanie skojarzeń. Uczniowie mogą podawać skojarzone słowa od razu albo po krótkiej naradzie z kolegą/koleżanką lub w małej grupie. Podane przez uczniów wyrażenia zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel prosi chętną osobę o przeczytanie tekstu „Czy wiesz, że…”. Uczniowie odkrywają dzięki temu temat zajęć. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie znajdujące się na końcu informacji wprowadzającej i prowadzi z nimi krótką rozmowę. Uczniowie mówią o tym, czy robią sami zakupy, jeśli nie – czy by chcieli, a jeśli tak – co kupują najczęściej.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z dialogiem prowadzonym między Fabianem a jego mamą. Podczas czytania tworzą listę zakupów Fabiana, notując nazwy produktów i miejsca ich zakupu. Listy zakupów porównują w parach. Podczas czytania mogą wyszukać wyrazy, których znaczenia nie rozumieją, w Słowniczku.

  • Następnie uczniowie samodzielnie, w parach lub małych grupach (można każde ćwiczenie przeprowadzić inaczej) wykonują ćwiczenia znajdujące się pod tekstem. Zaznaczają kolejność sklepów wymienionych w dialogu (Übung 1), łączą wyrazy, grając w memory (Übung 2). Na kolejnym etapie zapoznają się z odmianą, znaczeniem i konstrukcją trzech czasowników modalnych w zdaniu. Następnie uczniowie uzupełniają luki odmienionymi czasownikami modalnymi (Übung 3) oraz wybierają właściwą formę czasownika modalnego w zdaniach (Übung 4). Przebieg realizacji zadań może być różny w zależności od klasy. Uczniowie wykonują zadania po kolei, a następnie sprawdzają poprawność rozwiązań wraz z nauczycielem po każdym zrealizowanym ćwiczeniu albo wykonują wszystkie zadania naraz i dopiero na koniec następuje sprawdzenie.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki, na których zapisane są nazwy miejsc kupowania różnych produktów (na każdej karteczce zapisane zostają dwie różne nazwy spośród np. die Drogerie, die Bäckerei, der Markt, der Supermarkt itd.). Każdy uczeń tworzy listę potrzebnych produktów, które chciałby kupić w zapisanych na karteczce miejscach). Uczniowie w parach odgrywają dialogi związane z zakupami zapisanych na liście, korzystając przy tym z tekstu w sekcji Przeczytaj.

  • W dalszej części lekcji uczniowie zajmują się mapą interaktywną. Zaznaczono na niej różne sklepy. Mapa przedstawia fragment dzielnicy, w której mieszka Fabian. Nauczyciel wyświetla przez 30 sekund mapę interaktywną i prosi uczniów o zapamiętanie nazw sklepów, które pojawiły się na mapie interaktywnej. Następnie wyświetla ponownie mapę ponownie bez naniesionych na mapie nazw sklepów i prosi uczniów o uzupełnienie zapamiętanych nazw.

  • Uczniowie słuchają tekstów – opisów sklepów oraz znajdujących się w nich produktów. Uczniowie wykonują zadania leksykalne, bazujące na informacjach podanych w opisie sklepów. Zaznaczają poprawną odpowiedź, zgodną z informacjami z mapy interkatywnej (Übung 1), zaznaczają nazwy sklepów, które wystąpiły w multimedium Übung 2) oraz dopasowują produkty do właściwych nazw sklepów (Übung 3).

  • Uczniowie tworzą mapę miasta, na której zaznaczą różne rodzaje sklepów. Każdy uczeń umieszcza na swojej mapie kilka kategorii sklepów i zapisuje przy każdym sklepie nazwy produktów, które najczęściej kupuje/kupują jego rodzice. Uczniowie w parach opowiadają o naniesionych na mapie sklepach i wymieniają nazwy produktów..

  • Następnie uczniowie, według decyzji nauczyciela w parach lub grupach, wykonują zadania z części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa poznanego podczas lekcji. Uczniowie dopasowują rodzajnik do nazw miejsc zakupów (Aufgabe 1), łączą produkty z miejscem ich zakupu (Aufgabe 2), znajdują tłumaczenia polskich wyrazów w języku niemieckim (Aufgabe 3), uzupełniają niemieckie odpowiedniki polskich wyrazów (Aufgabe 4), uzupełniają zdania brakującym wyrazem (Aufgabe 5) oraz łączą zdania w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 6). Nauczyciel ustala tempo pracy dopasowane do klasy. Każde zadanie jest sprawdzane przez nauczyciela lub przez uczniów, którzy udzielają informacji zwrotnej o poprawności wykonania zadania osobom prezentującym rozwiązania. W tej drugiej sytuacji nauczyciel czuwa nad przebiegiem realizacji zadania.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w tych samych parach lub grupach, wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się, które polega na stworzeniu listy składników potrzebnych do upieczenia szarlotki.

  • Uczniowie przygotowują krótkie rozmowy na temat przygotowania szarlotki, rozmawiając o tym, co należy kupić w celu upieczenia szarlotki. Uczniowie korzystają z tekstu w części Przeczytaj. Wybrane pary uczniów prezentują swoje rozmowy na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które polega na zapisaniu nazw produktów kupowanych w różnych miejscach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują listę sklepów, które odwiedzili w ostatnim tygodniu, i zapisują nazwy produktów, które zostały w nich zakupione;

  • w trakcie lekcji: każda para uczniów otrzymuje kartki z nazwami różnych rodzajów sklepów. Jedna osoba z pary wybiera sklep i opisuje go bez użycia nazwy, a druga osoba próbuje odgadnąć, o jaki sklep chodzi. Następnie uczniowie zamieniają się rolami;

  • po lekcji: przygotowanie dialogu w parach na temat zakupów różnych produktów (na podstawie Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się).

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec