Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Etapy rozwoju UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy/ rozszerzony, klasa II/IV

Podstawa programowa

Zakres podstawowy:

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:

4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.

Zakres rozszerzony:

XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu. Uczeń:

3) dyskutuje na temat głównych problemów funkcjonowania Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia kolejne etapy integracji europejskiej,

  • wymienia kraje, które przystępowały do Wspólnoty w ramach kolejnych rozszerzeń,

  • charakteryzuje najważniejsze traktaty dotyczące pogłębiania współpracy gospodarczej i politycznej,

  • określa główne cele Unii Europejskiej,

  • ocenia korzyści wynikające ze współpracy w ramach Unii Europejskiej.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

Netografia (dostęp: 2.04.2020)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie pojęć: Unia Europejskawspólnoty europejskie (nauczyciel może posiłkować się wprowadzeniem do e‑materiału).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów, żeby przedyskutowali w parach, jakie są główne cele działania UE.

  • Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat koncepcji zjednoczonej Europy. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe (np. jedna para jako osoby z jednej ławki). W każdej parze jedna osoba ma za zadanie zapoznać się z treściami dotyczącymi etapów pogłębiania integracji europejskiej, a druga osoba - z treściami dotyczącymi kolejnych rozszerzeń wspólnot europejskich.

  • Po wykonaniu zadania uczniowie w parach wymieniają się informacjami. Następnie rozpoczyna się klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel. Może on także zaprezentować na ekranie fragmenty „Przeczytaj” i grafiki interaktywnej.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel wyświetla na ekranie dwie mapy: mapę Europy z podziałem na kraje należące i nienależące do UE i strefy Schengen oraz mapę Europy z podziałem na kraje należące i nienależące do UE i strefy euro. Uczniowie dyskutują na ten temat, wymieniając na forum klasy swoje doświadczenia związane ze strefą euro i strefą Schengen.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, a chętni uczniowie odpowiadają na nie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Polecenie 1 z części „Przeczytaj”. Chętni uczniowie mogą dodatkowo wykonać mapę w programie GIS.

  • Zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale, które nie zostały omówione na lekcji.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Grafiki interaktywne mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii politycznej.