Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Etapy rozwoju UE
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy/ rozszerzony, klasa II/IV
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:
4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.
Zakres rozszerzony:
XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu. Uczeń:
3) dyskutuje na temat głównych problemów funkcjonowania Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia kolejne etapy integracji europejskiej,
wymienia kraje, które przystępowały do Wspólnoty w ramach kolejnych rozszerzeń,
charakteryzuje najważniejsze traktaty dotyczące pogłębiania współpracy gospodarczej i politycznej,
określa główne cele Unii Europejskiej,
ocenia korzyści wynikające ze współpracy w ramach Unii Europejskiej.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
Byrska D., Gawkowski K., Liszkowska D., Unia Europejska: geneza, funkcjonowanie, wyzwania, Wyd. Exante, Wrocław 2017 [dostęp online:] https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/13061/Unia_Europejska_1p.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Netografia (dostęp: 2.04.2020)
Kalendarium integracji europejskiej: https://europa.eu/abc/12lessons/key_dates_pl.htm
Historia UE: https://europa.eu/european‑union/about‑eu/history_pl
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie pojęć: Unia Europejska i wspólnoty europejskie (nauczyciel może posiłkować się wprowadzeniem do e‑materiału).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów, żeby przedyskutowali w parach, jakie są główne cele działania UE.
Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat koncepcji zjednoczonej Europy. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe (np. jedna para jako osoby z jednej ławki). W każdej parze jedna osoba ma za zadanie zapoznać się z treściami dotyczącymi etapów pogłębiania integracji europejskiej, a druga osoba - z treściami dotyczącymi kolejnych rozszerzeń wspólnot europejskich.
Po wykonaniu zadania uczniowie w parach wymieniają się informacjami. Następnie rozpoczyna się klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel. Może on także zaprezentować na ekranie fragmenty „Przeczytaj” i grafiki interaktywnej.
Po zakończonej pracy nauczyciel wyświetla na ekranie dwie mapy: mapę Europy z podziałem na kraje należące i nienależące do UE i strefy Schengen oraz mapę Europy z podziałem na kraje należące i nienależące do UE i strefy euro. Uczniowie dyskutują na ten temat, wymieniając na forum klasy swoje doświadczenia związane ze strefą euro i strefą Schengen.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, a chętni uczniowie odpowiadają na nie.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Polecenie 1 z części „Przeczytaj”. Chętni uczniowie mogą dodatkowo wykonać mapę w programie GIS.
Zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale, które nie zostały omówione na lekcji.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Grafiki interaktywne mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii politycznej.