Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jaka to roślina uprawna?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne

Uczeń:

● rozpoznaje wybrane rośliny uprawne na podstawie ich fotografii,

● przypomina sobie główne rejony występowania wybranych roślin uprawnych,

● wskazuje główne regiony pochodzenia wybranych roślin uprawnych,

● przyporządkowuje wybrane rośliny uprawne do odpowiednich kategorii.

Strategie: grywalizacja

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, gra edukacyjna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2001.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

Netografia (dostęp: 16.03.2020):

Dane statystyczne:

http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC

https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia 1 z bloku tekstowego. Po zakończeniu zadania nauczyciel zbiera informacje od uczniów i odbywa się wspólna dyskusja na ten temat.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 2 z bloku tekstowego. Poleca on różne aplikacje do tworzenia gier edukacyjnych, np. kahoot, learningapps, wordwall itd.

  • Po zakończonej grze nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 3 z bloku ćwiczeń interaktywnych. Następuje wspólna dyskusja na ten temat.

  • W następnej kolejności nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czy wiecie, skąd pochodzą rośliny uprawne, które spożywacie na co dzień? Rozpoczyna się klasowa dyskusja. Nauczyciel posiłkuje się wyświetloną na ekranie mapą „ojczyzn” wybranych roślin uprawnych, która zamieszczona jest w bloku tekstowym niniejszego e‑materiału.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel wyznacza uczniów do rozwiązania na tablicy interaktywnej ćwiczeń z bloku ćwiczeń interaktywnych. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia wątpliwe kwestie.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zagranie w grę edukacyjną (multimedium bazowe).

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia wyniki gier i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Zaprojektowanie gry edukacyjnej (z innymi przykładami roślin uprawnych).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może znaleźć swoje zastosowanie w ramach lekcji powtórzeniowej z działu dotyczącego geografii rolnictwa.