Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wyspiański – malarz i dekorator
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia dziedziny artystyczne, którymi zajmował się Wyspiański,
wskazuje źródła inspiracji, z których czerpał artysta,
formułuje argumenty w dyskusji na temat wszechstronności Wyspiańskiego jako artysty.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
wykład.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym e‑materiału Wyspiański - malarz i dekorator.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, z jakimi dziedzinami działalności kojarzy się uczniom nazwisko Stanisława Wyspiańskiego. Uczniowie prawdopodobnie najlepiej kojarzą jego działalność literacką. Prowadzący informuje, że podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, jak wszechstronnym artystą był Wyspiański.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie szukają osoby do pary i zadają jej pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Wątpliwości omawiają z nauczycielem lub z wyznaczonym uczniem, który pełni rolę eksperta.
Później nauczyciel wyświetla galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie: Wybierz z galerii jedną z reprodukcji dzieł Wyspiańskiego i wskaż jego charakterystyczne cechy. Spróbuj nazwać technikę, którą zastosował artysta. Po upływie ustalonego czasu uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, a nauczyciel może je uzupełnić, zwłaszcza dodając informacje na temat technik zastosowanych przez Wyspiańskiego.
Później uczniowie wysłuchują wykładu ekspertki zamieszczonego w sekcji „Prezentacja TED”. Wspólnie wykonują ćwiczenia i polecenia towarzyszące tej sekcji.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli, której centralnym polem jest: dziedziny artystyczne, którymi zajmował się Stanisław Wyspiański.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Antoni Chojnacki, Wyspiański: sztuka i towar, „Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka”, 2011/1
Rozalia Wojkiewicz. Barwne ok(n)o w listach Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla z 1890 roku, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, rok IX (LI) 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.