Scenariusz lekcji - Dlaczego Cezarowi nie udało się to, co się udało Oktawianowi?

Cele lekcji

Wiadomości:

* Uczeń wie, jaki był przebieg politycznej kariery Gajusza Juliusza Cezara oraz Oktawiana Augusta; wie również, jak wyglądały ich sylwetki; uczeń wie, jakie występowały między nimi podobieństwa i różnice.

Umiejętności

* Uczeń umie wskazać to, co łączyło obydwu władców, a także to, co ich różniło.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.

  • Metoda oglądowa - praca z ilustracją; uczniowie oglądają wizerunki obydwu wodzów i oceniają ich, a także próbują zgadnąć, jakimi cechami charakteru się odznaczali.

Środki dydaktyczne

Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

  1. Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:

Krok I:

Rozdaję uczniom tabelki:

Mówię, iż dzisiaj zajmiemy się porównywaniem władzy, jaką sprawowali w Rzymie: Gajusz Juliusz Cezar oraz Oktawian August. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji:

Kolejno będziemy uzupełniać części tabelki:

Cezar

Oktawian

Praenomen

Gajusz

Gajusz

Nomen gentile

Juliusz

Oktawiusz

Cognomen

Cezar

(od 44 p.n.e. Gajusz Juliusz Cezar Oktavianus) Imperator Caesar Augustus, zaliczony w poczet bogów jako Divus Augustus.

Pochodzenie

Ród Juliuszy; siostrzeniec Mariusza, przywódcy popularów (którzy byli w opozycji do senatu, a więc znajdowali się w niedogodnym położeniu).

Ród Oktawiuszy; syn Gajusza Oktawiusza i Atii Starszej, wnuk siostry Juliusza Cezara, został adoptowany testamentem przez Cezara.

Data urodzin

12 lipca 100 p.n.e.

23 września 63 p.n.e.

Data śmierci

15 marca 44 p.n.e.

19 sierpnia 14 n.e.

Stronnictwo

popularzy / populares

Piastowane urzędy, otrzymane tytuły / cursus honorum.

Kwestor, edyl, pretor, konsul, dyktator, namiestnik pontifex maximus (...).

Pretor, konsul, imperator,

Imperator Caesar Divi filius Augustus.

Kto sprawował rządy w Rzymie za czasów jego młodości.

Sulla - przywódca optymatów.

Toczyła się wtedy wojna.

Ważne wydarzenia

- I triumwirat 60 p.n.e.,

- Pompejusz, Krassus i Cezar => niezaakceptowany przez senat

- namiestnictwo w Galii,

- wojna z Helwetami, Germanami,

- stłumienie powstania Wercyngetoryksa

- wojna domowa z Pompejuszem

- zwycięstwo pod Farsalos w 48 roku p.n.e.

- d y k t a t u r a

- II triumwirat 43 roku p.n.e.;

- Lepidus, Antoniusz i Oktawian => zaakceptowany przez senat;

- 42 p.n.e.- bitwa pod Filippi, toczona przeciw m.in. zabójcom Cezara;

- 31 rok p.n.e. bitwa morska pod Akcjom;

- p r y n c y p a t.

W jaki sposób zginął?

Zabójstwo zainicjowane przez senatorów, mordercami byli:

Marek Brutus, Gajusz Kasjusz.

We własnym łożu.

Krok II:

Pokazuję uczniom fotografie Cezara i Oktawiana Augusta, a następnie proszę uczniów o porównanie tych wodzów:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑caesar.jpg

Gajusz Juliusz Cezar

RPUwzll61Nf9z

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑augustus.jpg

Oktawian August

R9sWLEI875s1h

Pytam uczniów, jak sądzą, dlaczego Cezarowi nie udało się to, co udało się Oktawianowi? (Senat był mu przeciwny, dążył do dyktatury itd.)

Faza podsumowująca

  1. Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy mają jakieś pytania dotyczące lekcji*.*

  2. Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom przyswoić sobie informacje podane na lekcji.

Bibliografia

Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002

http://pl.wikipedia.org/wiki/Gajusz_Juliusz_Cezar

http://pl.wikipedia.org/wiki/Oktawian_August

RwnWD5ooBkFSi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 510.00 KB w języku polskim