Dlaczego Cezarowi nie udało się to, co się udało Oktawianowi?
Scenariusz lekcji - Dlaczego Cezarowi nie udało się to, co się udało Oktawianowi?
Cele lekcji
Wiadomości:
* Uczeń wie, jaki był przebieg politycznej kariery Gajusza Juliusza Cezara oraz Oktawiana Augusta; wie również, jak wyglądały ich sylwetki; uczeń wie, jakie występowały między nimi podobieństwa i różnice.
Umiejętności
* Uczeń umie wskazać to, co łączyło obydwu władców, a także to, co ich różniło.
Metoda i forma pracy
Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.
Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.
Metoda oglądowa - praca z ilustracją; uczniowie oglądają wizerunki obydwu wodzów i oceniają ich, a także próbują zgadnąć, jakimi cechami charakteru się odznaczali.
Środki dydaktyczne
Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.
Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:
Krok I:
Rozdaję uczniom tabelki:
Mówię, iż dzisiaj zajmiemy się porównywaniem władzy, jaką sprawowali w Rzymie: Gajusz Juliusz Cezar oraz Oktawian August. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji:
Kolejno będziemy uzupełniać części tabelki:
Cezar | Oktawian | |
Praenomen | Gajusz | Gajusz |
Nomen gentile | Juliusz | Oktawiusz |
Cognomen | Cezar | (od 44 p.n.e. Gajusz Juliusz Cezar Oktavianus) Imperator Caesar Augustus, zaliczony w poczet bogów jako Divus Augustus. |
Pochodzenie | Ród Juliuszy; siostrzeniec Mariusza, przywódcy popularów (którzy byli w opozycji do senatu, a więc znajdowali się w niedogodnym położeniu). | Ród Oktawiuszy; syn Gajusza Oktawiusza i Atii Starszej, wnuk siostry Juliusza Cezara, został adoptowany testamentem przez Cezara. |
Data urodzin | 12 lipca 100 p.n.e. | 23 września 63 p.n.e. |
Data śmierci | 15 marca 44 p.n.e. | 19 sierpnia 14 n.e. |
Stronnictwo | popularzy / populares | |
Piastowane urzędy, otrzymane tytuły / cursus honorum. | Kwestor, edyl, pretor, konsul, dyktator, namiestnik pontifex maximus (...). | Pretor, konsul, imperator, Imperator Caesar Divi filius Augustus. |
Kto sprawował rządy w Rzymie za czasów jego młodości. | Sulla - przywódca optymatów. | Toczyła się wtedy wojna. |
Ważne wydarzenia | - I triumwirat 60 p.n.e., - Pompejusz, Krassus i Cezar => niezaakceptowany przez senat - namiestnictwo w Galii, - wojna z Helwetami, Germanami, - stłumienie powstania Wercyngetoryksa - wojna domowa z Pompejuszem - zwycięstwo pod Farsalos w 48 roku p.n.e. - d y k t a t u r a | - II triumwirat 43 roku p.n.e.; - Lepidus, Antoniusz i Oktawian => zaakceptowany przez senat; - 42 p.n.e.- bitwa pod Filippi, toczona przeciw m.in. zabójcom Cezara; - 31 rok p.n.e. bitwa morska pod Akcjom; - p r y n c y p a t. |
W jaki sposób zginął? | Zabójstwo zainicjowane przez senatorów, mordercami byli: Marek Brutus, Gajusz Kasjusz. | We własnym łożu. |
Krok II:
Pokazuję uczniom fotografie Cezara i Oktawiana Augusta, a następnie proszę uczniów o porównanie tych wodzów:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑caesar.jpg
Gajusz Juliusz Cezar
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑augustus.jpg
Oktawian August
Pytam uczniów, jak sądzą, dlaczego Cezarowi nie udało się to, co udało się Oktawianowi? (Senat był mu przeciwny, dążył do dyktatury itd.)
Faza podsumowująca
Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy mają jakieś pytania dotyczące lekcji*.*
Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom przyswoić sobie informacje podane na lekcji.
Bibliografia
Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gajusz_Juliusz_Cezar
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oktawian_August