Dlaczego chcielibyśmy zaprzyjaźnić się ze Stasiem?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie „charakterystyka”

  • przydatne w pisaniu charakterystyki zwroty i wyrażenia

  • treść powieści

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • nazwać cechy postaci i ocenić postać literacką

  • wskazać, jakie cechy bohatera ujawniły się podczas konkretnego powieściowego wydarzenia

  • znaleźć w tekście powieści potrzebne mu informacje

  • stworzyć plan charakterystyki bohatera literackiego

  • pracować w grupie rówieśników

  • wyrażać cechy przymiotnikami i rzeczownikami

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna, praca w grupie

Formy: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Powieść H. Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Prowadzącą określa, czym (kim) uczniowie będą się zajmować na lekcji. Podaje cel zajęć, jakim jest zebranie jak największej ilości materiałów do charakterystyki Stasia. Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie przypominają posiadane wiadomości na temat opisu postaci. Prowadząca określa charakterystykę jako poszerzony opis.

  2. Wspólne zastanawianie się, jakie punkty powinny znaleźć się w planie charakterystyki (uczniowie wymieniają takie punkty, jak: przedstawienie bohatera, wygląd zewnętrzny, umiejętności, cechy charakteru – zalety i wady, stosunek postaci do innych bohaterów, ocena postaci).

  3. Uczniowie otrzymują polecenie określenia cech charakteru Stasia.

  4. Praca w grupach – każda z grup otrzymuje kartkę z wydarzeniami z życia Stasia i określa, jakie cechy charakteru chłopca się wtedy ujawniły (pobyt w Port – Saidzie, porwanie i wędrówka przez pustynię, spotkanie z Mahdim, spotkanie z lwem i zabicie porywaczy, pobyt w dżungli).

  5. Każda z grup przedstawia efekty swojej pracy – zostają one zapisane na tablicy.

  6. Uczniowie zastanawiają się, jakie cechy Stasia im imponują; czy mogliby się z nim zaprzyjaźnić i dlaczego.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenie przygotowujące do pisania charakterystyki polegające na dopisaniu przymiotników do rzeczowników i odwrotnie:

odwaga

wytrzymałość

zaradny

spostrzegawczy

troskliwość

opiekuńczy

odpowiedzialny

zwinność

opanowany

pomysłowy

szlachetność

mądrość

wytrwałość

serdeczność

  1. Uczniowie wspólnie z nauczycielem zbierają zwroty przydatne przy pisaniu charakterystyki – zapisanie ich na tablicy i w zeszycie (są to zwroty typu: charakteryzuje go..., odznacza się..., widzimy to na przykładzie..., wyraźnie zaznacza się ta cecha, gdy..., cenię go za...).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wspólnie tworzą plan charakterystyki Stasia. Zapisują go na tablicy i w zeszytach.

5. Bibliografia

  1. H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy, Świat książki, Warszawa 2004.

  2. U. Szydłowska, Język polski. Wśród literackich rówieśników, cz.2, Arka, Poznań 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R16TpZMCyI0YU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.12 KB w języku polskim
R1UwwPJxKEPDP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim