Dlaczego chcielibyśmy zaprzyjaźnić się ze Stasiem?
Dlaczego chcielibyśmy zaprzyjaźnić się ze Stasiem?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie „charakterystyka”
przydatne w pisaniu charakterystyki zwroty i wyrażenia
treść powieści
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
nazwać cechy postaci i ocenić postać literacką
wskazać, jakie cechy bohatera ujawniły się podczas konkretnego powieściowego wydarzenia
znaleźć w tekście powieści potrzebne mu informacje
stworzyć plan charakterystyki bohatera literackiego
pracować w grupie rówieśników
wyrażać cechy przymiotnikami i rzeczownikami
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna, praca w grupie
Formy: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Powieść H. Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Prowadzącą określa, czym (kim) uczniowie będą się zajmować na lekcji. Podaje cel zajęć, jakim jest zebranie jak największej ilości materiałów do charakterystyki Stasia. Zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają posiadane wiadomości na temat opisu postaci. Prowadząca określa charakterystykę jako poszerzony opis.
Wspólne zastanawianie się, jakie punkty powinny znaleźć się w planie charakterystyki (uczniowie wymieniają takie punkty, jak: przedstawienie bohatera, wygląd zewnętrzny, umiejętności, cechy charakteru – zalety i wady, stosunek postaci do innych bohaterów, ocena postaci).
Uczniowie otrzymują polecenie określenia cech charakteru Stasia.
Praca w grupach – każda z grup otrzymuje kartkę z wydarzeniami z życia Stasia i określa, jakie cechy charakteru chłopca się wtedy ujawniły (pobyt w Port – Saidzie, porwanie i wędrówka przez pustynię, spotkanie z Mahdim, spotkanie z lwem i zabicie porywaczy, pobyt w dżungli).
Każda z grup przedstawia efekty swojej pracy – zostają one zapisane na tablicy.
Uczniowie zastanawiają się, jakie cechy Stasia im imponują; czy mogliby się z nim zaprzyjaźnić i dlaczego.
Uczniowie wykonują ćwiczenie przygotowujące do pisania charakterystyki polegające na dopisaniu przymiotników do rzeczowników i odwrotnie:
odwaga | wytrzymałość | ||
zaradny | spostrzegawczy | ||
troskliwość | opiekuńczy | ||
odpowiedzialny | zwinność | ||
opanowany | pomysłowy | ||
szlachetność | mądrość | ||
wytrwałość | serdeczność |
Uczniowie wspólnie z nauczycielem zbierają zwroty przydatne przy pisaniu charakterystyki – zapisanie ich na tablicy i w zeszycie (są to zwroty typu: charakteryzuje go..., odznacza się..., widzimy to na przykładzie..., wyraźnie zaznacza się ta cecha, gdy..., cenię go za...).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wspólnie tworzą plan charakterystyki Stasia. Zapisują go na tablicy i w zeszytach.
5. Bibliografia
H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy, Świat książki, Warszawa 2004.
U. Szydłowska, Język polski. Wśród literackich rówieśników, cz.2, Arka, Poznań 1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak