Dlaczego człowiek został skazany na cierpienie?
Dlaczego człowiek został skazany na cierpienie?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna historię Hioba,
zna budowę Biblii,
wie, na czym polega różnica między wersem a wersetem,
zna definicję słowa sentencja.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
interpretować różne teksty literackie,
wnioski popierać cytatami z tekstu,
posługiwać się Pismem Świętym, wyszukiwać wskazane fragmenty i wersety,
budować poprawne pod względem stylistycznym, bogate leksykalnie wypowiedzi,
wskazywać i objaśnić sentencje w tekście,
wyjaśnić, na czym polega niezawinione cierpienie.
c) Postawy
Uczeń uczy się szacunku dla tradycji.
2. Metoda i forma pracy
Podająca, praca z tekstem, poszukująca, dyskusja, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do kształcenia literackiego, Biblia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem Księgi Hioba Nieszczęścia Hioba zamieszczonym w podręczniku [A. Kowalczykowa, K. Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 21‑25.].
b) Faza realizacyjna
Prowadzący proponuje, by dokonać analizy tekstu w oparciu o podane polecenia:
Podaj powody, dla których Hiob został skazany na cierpienie.
[Inicjatorem nieszczęść był Szatan, który chciał udowodnić Bogu, iż wierność i oddanie Hioba są powodowane bezustanną dobrocią, jaką otrzymuje on od Pana. Jeżeli zostanie mu to odebrane, Hiob Boga się wyrzeknie.]
Jakie nieszczęścia go dotknęły?
Sebejczycy ukradli bydło i zabili prawie wszystkich pasterzy.
Zesłany z nieba ogień spalił wszystkie owce i sługi.
Chaldejczycy zabrali wielbłądy.
Wszystkie dzieci Hioba umarły.
Czy te wszystkie tragedie sprawiły, iż Hiob zwątpił w Boga? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z tekstu.
Czy cierpienie zawsze jest karą za grzechy? Czy zawsze winny zostaje ukarany? Swoje przemyślenia uzasadnij, odwołując się do Księgi Hioba oraz znanych przykładów z literatury, historii itp.
Co oznaczają wyrażenia: wieści hiobowe oraz hiobowe cierpienia?
Nauczyciel rozdaje uczniom kilka egzemplarzy Pisma Świętego. Proponuje, by zwrócić uwagę na specyficzną strukturę Biblii. Prosi o podanie wniosków na ten temat:
Pismo Święte dzieli się na księgi.
Każda księga składa się z numerowanych rozdziałów, a te z wyodrębnionych graficznie fragmentów tekstu, czyli wersetów.
Kiedy podajemy wycinek biblijnego tekstu, zapisujemy to w następujący sposób: Księga Koheleta, rozdział 14, werset 5 lub w wersji skróconej: Hi 14, 5.
Nauczyciel podaje uczniom kilka przykładowych biblijnych „adresów” z poleceniem wyszukania w Biblii.
Potem sprawdza, czy uczniowie potrafią wyjaśnić, czym jest sentencja. Jeśli nie, podaje definicję, a następnie prosi, by uczniowie odszukali
przykłady sentencji w przeczytanym fragmencie Księgi Hioba. Przypomina, aby poprawnie podać ich „adres”.
Sentencja – zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym, sformułowane w sposób wyrazisty i skłaniający do uznania jego bezwzględnej trafności.
[Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976, s. 401.]
c) Faza podsumowująca
Po odczytaniu wyszukanych przez uczniów sentencji. Następnie dzieli klasę na grupy. Podaje temat pracy: Czy literatura dostarcza przykładów wielkiego cierpienia? Podaj tytuły utworów, opowiedz o jednym z nich.
Każdy z zespołów przygotowuje wypowiedź ustną na temat wybranego utworu. [Przykładowo: Treny Kochanowskiego, Mit o Prometeuszu] Aby ułatwić uczniom pracę, można podać pytania pomocnicze:
O jakim cierpieniu jest mowa w utworze, który wybrałeś?
Czy znane jest źródło tego cierpienia?
Kto cierpi i dlaczego?
Jak bohater radzi sobie z nieszczęściem, które go dotknęło?
Czy obwinia kogoś o swój ból, czy – podobnie do Hioba – z pokorą znosi męki, na które został skazany?
5. Bibliografia
Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przeczytaj wiersz Anny Kamieńskiej Powrót Hioba. Zastanów się, w jaki sposób autorka ujmuje cierpienie Hioba. Czy szczęście, którym powtórnie obdarzył go Bóg, naprawdę przyniosło mu radość?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak