Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dlaczego człowiek został skazany na cierpienie?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna historię Hioba,

  • zna budowę Biblii,

  • wie, na czym polega różnica między wersem a wersetem,

  • zna definicję słowa sentencja.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • interpretować różne teksty literackie,

  • wnioski popierać cytatami z tekstu,

  • posługiwać się Pismem Świętym, wyszukiwać wskazane fragmenty i wersety,

  • budować poprawne pod względem stylistycznym, bogate leksykalnie wypowiedzi,

  • wskazywać i objaśnić sentencje w tekście,

  • wyjaśnić, na czym polega niezawinione cierpienie.

c) Postawy

Uczeń uczy się szacunku dla tradycji.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, praca z tekstem, poszukująca, dyskusja, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, Biblia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem Księgi Hioba Nieszczęścia Hioba zamieszczonym w podręczniku [A. Kowalczykowa, K. Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 21‑25.].

b) Faza realizacyjna

Prowadzący proponuje, by dokonać analizy tekstu w oparciu o podane polecenia:

  1. Podaj powody, dla których Hiob został skazany na cierpienie.

[Inicjatorem nieszczęść był Szatan, który chciał udowodnić Bogu, iż wierność i oddanie Hioba są powodowane bezustanną dobrocią, jaką otrzymuje on od Pana. Jeżeli zostanie mu to odebrane, Hiob Boga się wyrzeknie.]

  1. Jakie nieszczęścia go dotknęły?

  • Sebejczycy ukradli bydło i zabili prawie wszystkich pasterzy.

  • Zesłany z nieba ogień spalił wszystkie owce i sługi.

  • Chaldejczycy zabrali wielbłądy.

  • Wszystkie dzieci Hioba umarły.

    1. Czy te wszystkie tragedie sprawiły, iż Hiob zwątpił w Boga? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z tekstu.

    2. Czy cierpienie zawsze jest karą za grzechy? Czy zawsze winny zostaje ukarany? Swoje przemyślenia uzasadnij, odwołując się do Księgi Hioba oraz znanych przykładów z literatury, historii itp.

    3. Co oznaczają wyrażenia: wieści hiobowe oraz hiobowe cierpienia?

    4. Nauczyciel rozdaje uczniom kilka egzemplarzy Pisma Świętego. Proponuje, by zwrócić uwagę na specyficzną strukturę Biblii. Prosi o podanie wniosków na ten temat:

  • Pismo Święte dzieli się na księgi.

  • Każda księga składa się z numerowanych rozdziałów, a te z wyodrębnionych graficznie fragmentów tekstu, czyli wersetów.

  • Kiedy podajemy wycinek biblijnego tekstu, zapisujemy to w następujący sposób: Księga Koheleta, rozdział 14, werset 5 lub w wersji skróconej: Hi 14, 5.

    1. Nauczyciel podaje uczniom kilka przykładowych biblijnych „adresów” z poleceniem wyszukania w Biblii.

    2. Potem sprawdza, czy uczniowie potrafią wyjaśnić, czym jest sentencja. Jeśli nie, podaje definicję, a następnie prosi, by uczniowie odszukali
      przykłady sentencji w przeczytanym fragmencie Księgi Hioba. Przypomina, aby poprawnie podać ich „adres”.

Sentencja – zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym, sformułowane w sposób wyrazisty i skłaniający do uznania jego bezwzględnej trafności.

[Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976, s. 401.]

c) Faza podsumowująca

Po odczytaniu wyszukanych przez uczniów sentencji. Następnie dzieli klasę na grupy. Podaje temat pracy: Czy literatura dostarcza przykładów wielkiego cierpienia? Podaj tytuły utworów, opowiedz o jednym z nich.

Każdy z zespołów przygotowuje wypowiedź ustną na temat wybranego utworu. [Przykładowo: Treny Kochanowskiego, Mit o Prometeuszu] Aby ułatwić uczniom pracę, można podać pytania pomocnicze:

  • O jakim cierpieniu jest mowa w utworze, który wybrałeś?

  • Czy znane jest źródło tego cierpienia?

  • Kto cierpi i dlaczego?

  • Jak bohater radzi sobie z nieszczęściem, które go dotknęło?

  • Czy obwinia kogoś o swój ból, czy – podobnie do Hioba – z pokorą znosi męki, na które został skazany?

5. Bibliografia

  1. Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000.

  2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1976.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Przeczytaj wiersz Anny Kamieńskiej Powrót Hioba. Zastanów się, w jaki sposób autorka ujmuje cierpienie Hioba. Czy szczęście, którym powtórnie obdarzył go Bóg, naprawdę przyniosło mu radość?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhCh85So1VN3D

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.02 KB w języku polskim
RVoLNG6y2mgyc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim